fbpx

5 rad na życie z niepewnością

niepewność
123rf.com

Dennis Merritt Jones w książce „The Art of Uncertainty” pisze o tym, co robić, żeby niepewność nie paraliżowała naszych działań. Jak żyć, gdy życie jest niepewne?
1. Zwróć uwagę na intencję

Zastanów się po co coś robisz. Jaka jest intencja twoich działań. Idziesz do pracy, bo… Kupujesz nową sukienkę, ponieważ… Denerwujesz się na dziecko, gdyż… Wejrzyj w siebie głębiej. Zazwyczaj nie jesteśmy świadomi tego, po co coś robimy. A naszą intencją powinno być szczęśliwe życie – błogość, dobrobyt, miłość. Jeśli tak, to wiemy już, że nie jest dobrym wyborem narzekanie, irytowanie się czy kompulsyjne wydawanie pieniędzy. Takie zachowania tylko potęgują niepewność. Gdy określisz, do czego dążysz w życiu, nie będziesz siebie krzywdzić wrogimi myślami i działaniami. Poczujesz wewnętrzne odprężenie, a niepewność nie będzie ci już tak bardzo dokuczać. Negatywne emocje znikną.

2. Bądź czujna na sygnały ciała

Nasz współczulny układ nerwowy próbuje zabezpieczyć się przed niebezpieczeństwem reakcjami walki lub ucieczki – dlatego w odpowiedzi na stresującą sytuację czujemy, że łomocze nam serce, zaciska się żołądek, kręci się nam w głowie. W takich momentach warto powtarzać sobie – to jest fałszywy alarm – i jednocześnie starać się głęboko, spokojnie oddychać. Wówczas organizm zareaguje spokojem.

3. Wyobraź sobie najgorsze

Wyobraź sobie to, czego się najbardziej boisz, jakiś koszmar – zostajesz bez środków do życia, nie masz pieniędzy na kolejne raty kredytu, zostawia cię mąż albo mężczyzna, w którym się zakochałaś ciebie nie chce, nie możesz wyjechać na wymarzone wakacje, szef daje ci ostrą reprymendę. Niech to będzie coś, czego naprawdę się lękasz, tylko to tłumisz. Gdy poczujesz w końcu ten strach, on zniknie i pojawi się ulga, że wszystko jest w porządku i najprawdopodobniej takie będzie nadal.

4. Opisz coś, nie oceniając

Przekonaj się, czy umiesz obserwować ludzi, przedmioty, zdarzenia bez oceny i swojej interakcji z nimi. Postaraj się nie reagować na to, co ciebie otacza, tylko to z dystansu obserwuj. Potem przejdź do siebie i swoich uczuć, w tym do lęku. Tylko na nie patrz. Pomoże ci w tym pisanie. Jeśli napiszesz, że czujesz się niespokojna, bo twoja praca jest niestabilna, przekonasz się, że to tylko fakt, który tak naprawdę nie jest taki straszny, bo każda sytuacja – dobra czy zła – może ulec zmianie w dowolnym kierunku. Fakty bez oceny i bez perspektywy uczuć z nimi związanych, robią się dość bezbronne i już nie straszą.

5. Zaakceptuj niepewność

Jak to zrobić, kiedy ona taka trudna? Zaprzyjaźnić się z nią, czyli działać, będąc w kontakcie z lękiem. Odważny to nie ktoś, kto się nie boi, tylko ktoś kto robi to, czego się boi. Jeśli uważasz, że nie możesz czegoś zrobić, a to zrobisz – już wygrałaś, bo niepewność już cię nie paraliżuje. Jesteś od niej wolna.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze