1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Pochwała zwiększa wewnętrzną motywację

Pochwała zwiększa wewnętrzną motywację

Niewiele kosztuje, a przynosi ogromne zyski. (fot. iStock)
Niewiele kosztuje, a przynosi ogromne zyski. (fot. iStock)
Istotnym czynnikiem prowadzącym do sukcesów pracownika jest jego motywacja wewnętrzna. Tymczasem krytykowanie może zmobilizować kogoś na krótką metę do zmiany postępowania, ale na dłuższą działa zniechęcająco. Jakie znaczenie mają pochwały w zarządzaniu ludźmi?

Motywacja wewnętrzna opiera się na zaspokajaniu potrzeb psychologicznych człowieka. Można ją opisać jako potrzebę bycia docenionym, szanowanym, ważnym i potrzebnym w firmie. Jeśli coś, co robię, stanowi dla mnie wyzwanie, umożliwia mi doskonalenie swoich kompetencji i sprawia mi przyjemność a jednocześnie jest doceniane przez ważne dla mnie osoby, z większym zaangażowaniem i wytrwałością będę to robić i starać się wykonywać to jak najlepiej.

Bywają takie chwile, że chce się niewiele albo jeszcze mniej. Bywają takie zadania, których wykonanie wysysa większą część naszej energii albo trochę więcej. Bywa wreszcie tak, że pracujemy i pracujemy, i efekty niby jakieś widać, ale satysfakcji osobistej nie przybywa. I właśnie wtedy spada poziom motywacji wewnętrznej a razem z nim często także słupek kreatywności, optymizmu i innych niezbędnych do zachowania równowagi (a w pracy też wysokiej wydajności) czynników... To doskonały czas na usłyszenie pochwały! Umiejętnie skonstruowana ma moc przeistaczania przeciętnych pracowników w potencjalnych zwycięzców. Niewiele kosztuje, a przynosi ogromne zyski.

Jak powinna być skonstruowana skuteczna pochwała pracownika?

  • powinna być konkretna i czytelna, oparta o obserwowane efekty i wysiłek, np.: „Twoja prezentacja nowej strategii marketingowej jest przemyślana i innowacyjna (działanie), muszę przyznać, że wykonałeś kawał dobrej roboty (pochwała). Na pewno twoja praca wpłynie na polepszenie jakości świadczonych przez nas usług (skutek)”;

  • można tez chwalić, podkreślając swoje uczucia, np.: „cieszę się, że mogę z tobą współpracować, dużo zadowolenia sprawiło mi…”;

  • chwaląc nie czekajmy aż pracownik wykona 100% zadania, chwalmy go na poszczególnych etapach realizacji zadania, gdyż wtedy pomagamy mu utrzymać motywację i wytrwałość;

  • nie czekajmy na wielkie sukcesy pracownika, aby go pochwalić, zauważajmy najmniejsze sukcesy, ponieważ z nich składa się duży sukces firmy;
  • pamiętajmy, ze zawsze jest coś, za co można pochwalić pracownika, to tylko kwestia zauważania pozytywów.

Aby pochwała była efektywna, unikajmy następujących zwrotów:

  • „w końcu”, „wreszcie” – to zwroty, które przypominają o wcześniejszych niepowodzeniach;
  • „zawsze”, „nigdy” – chwalony będzie czuł się zobowiązany do spieszenia z pomocą nawet kosztem swoich potrzeb i interesów, np.” na ciebie zawsze mogę liczyć”;
  • „udało ci się” – informacja dla chwalonego, że osiągnął sukces dzięki jakimś czynnikom zewnętrznym a nie swoim zdolnościom, umiejętnościom, predyspozycjom,
  • „tym razem” – czyli w innych sytuacjach nie było tak dobrze;
  • „jak chcesz, to potrafisz” – czyli do tej pory nie chciałeś – to raczej oznaka lekceważenia dotychczasowych starań i wysiłków chwalonego;
  • „całkiem nieźle” – nieźle, ale jednak nie doskonale, poza tym, nie bardzo wiadomo, co jest zrobione dobrze;
  • „dobra robota” – tak ogólna pochwała nie rokuje powtórzenia sukcesu, bo nie wiadomo, co konkretnie podoba się chwalącemu.
  • Aby pochwała była odebrana pozytywnie, trzeba mówić o pozytywach a nie o tym, co nie zostało zepsute np. zamiast powiedzieć „nie ma błędów w tym raporcie”, lepiej: „cieszę się, że raport jest poprawny, są w nim wszystkie dane, których potrzebowałem”.

Każdemu człowiekowi rosną skrzydła, jeśli odnosi sukcesy i widzi, jak one sprawiają radość innym. W takich sytuacjach stara się generować jeszcze więcej sukcesów. Aby one mogły zaistnieć, potrzebujemy wiary i docenienia przez innych. Pochwała jest potrzebna każdemu z nas, bez względu na wiek, płeć, pełnioną funkcję zawodową. Jest ona „małą rzeczą”, która cieszy i rozwija, nic nie kosztuje a ma wielką siłę sprawczą.

Dlatego pamiętajmy na co dzień o pochwałach i zacznijmy je stosować od dziś!

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze