Ćwiczenia coachingowe dla trzydziestolatek

Ćwiczenia coachingowe dla trzydziestolatek
fot.123rf

Trzydziestka? – Czas na nowe cele! Coach Dagmara Gmitrzak poleca inspirujące ćwiczenia na ten pierwszy poważny życiowy przełom.

  1. List do siebie z przyszłości

Ciekawym i twórczym ćwiczeniem może być napisanie listu od siebie – trzydziestolatki (lub trzydziestoparolatki) do czterdziestolatki.

Weź kartkę papieru lub specjalnie kupiony na tę okazję papier listowy i napisz o wszystkich obawach związanych z wkroczeniem w nowy etap życia. Podziel się sama ze sobą swoimi potrzebami, pragnieniami i marzeniami. Zadaj sobie z przyszłości ważne pytania.

Na zakończenie włóż list do koperty i zaklej ją. Umów się też ze sobą, że przeczytasz go dopiero za dziesięć lat.

A teraz druga część ćwiczenia. Napisz list od czterdziestolatki do trzydziestolatki. Kobieta, która ma większe doświadczenie życiowe (czyli ty z przyszłości), może się podzielić z tobą z dzisiaj swoją mądrością, zainspirować cię i wesprzeć. Wejście w rolę starszej od siebie kobiety może być z jednej strony zabawą, a z drugiej – pomóc ci spojrzeć na nowy etap życia z innej perspektywy.

  1. Twórcza wizualizacja nowego życia

Czas na pracę z prawą półkulą mózgu.

Wyobraź sobie, że jesteś w jakimś punkcie w przyrodzie (np. w lesie).
To miejsce symbolizuje wszystko, co teraz zostawiasz za sobą, twoją przeszłość i wszystkie doświadczenia.

Idziesz ścieżką, która prowadzi cię do zupełnie nowego obszaru. Przyroda w tym miejscu jest zupełnie inna. Doświadczasz uczucia zaciekawienia.

Droga prowadzi cię do dużego drzewa, pod którym postanawiasz na chwilę usiąść. Korzenie drzewa mówią ci o twojej sile i dobrym ugruntowaniu dzięki dotychczasowym doświadczeniom. Gruba kora przypomina ci o poczuciu własnej wartości. Gałęzie z zielonymi liśćmi symbolizują nowe możliwości i ścieżki, które się pojawiają na twojej drodze. I wreszcie drzewo – symbolizuje twoją mądrość i moc.

Wstajesz i kierujesz się na drogę prowadzącą w nieznane. Czujesz ekscytację i otwartość na nowe doświadczenia.

  1. Czy potrzebujesz metamorfozy?

Czy jest jakaś sfera życia, w której odczuwasz potrzebę zmiany? Chcesz czegoś nowego, ale boisz się wyjścia ze strefy komfortu? Być może jakaś część ciebie chce pozostać w bezpiecznej i znanej sytuacji, ponieważ emocjonalnie się do niej przywiązałaś. Boisz się skoku na fali życia w nieznane. Sama ograniczasz więc swoją wolność. Oto, co możesz zrobić.

Weź kartkę papieru i podziel ją pionową kreską. W kolumnie po lewej stronie napisz pytanie: Jakie ponoszę koszty związane z pozostaniem w strefie komfortu? (Celowo nie skupiamy się na benefitach, a raczej na tym, co możesz stracić, jeśli dłużej pozostaniesz w strefie komfortu). W kolumnie po prawej stronie napisz pytanie: Co mogę zyskać i czego nowego mogę doświadczyć, jeśli zdecyduję się na zmianę?

Teraz zapisz na drugiej stronie kartki: Jakie przekonania powstrzymują mnie przed decyzją o zmianie i podjęciem działania? Jakie mam psychologiczne korzyści z tego, że pielęgnuję w sobie to przekonanie? Czy chcę je zmienić, wiedząc, że wówczas stracę te psychologiczne korzyści, za to pojawią się w moim życiu nowe możliwości?

  1. Oczekiwania i wizje innych

Stwórz listę dziesięciu najważniejszych osób, które miały największy wpływ na twoje życie. Teraz przy każdej z nich wypisz, jakie ta osoba miała wobec ciebie oczekiwania, pomysły na twoje życie itp. Następnie zadaj sobie pytanie, które z tych oczekiwań czy wizji wypełniłaś. Czasami nieświadomie spełniamy wizje życia naszych rodziców bądź partnera zamiast własne, zgodne z potrzebami ciała, serca i umysłu. Warto, abyś – wchodząc w czwartą dekadę – uświadomiła sobie wszystkie wpływy i wizje innych osób dotyczące twojego życia. Oto pytania, które mogą ci w tym pomóc:

  • Czy czuję, że żyję swoim życiem?
  • Czy odpowiada mi forma związku, w której obecnie jestem (np. małżeństwo)?
  • Czy mój obecny styl życia sprawia mi radość i daje spełnienie?
  • Czy jestem gotowa, by mieć dziecko?
  • Czy moje wykształcenie jest zgodne z moimi zainteresowaniami?
  • W jakim stopniu nadal podejmuję decyzje, zadając sobie pytanie: czy zaakceptują to moi rodzice?

Odpowiedzi na te pytania mogą przychodzić przez kolejne tygodnie, a nawet miesiące. Uważność na to, co jest „twoje”, a co narzucone z zewnątrz, to proces, który pomoże ci być autentyczną i żyć w pełni swoim życiem.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze