fbpx

Sposób na stres masz w sobie

Sposób na stres masz w sobie
123rf

Towarzystwo stresu nie jest przyjemne. Niestety, trudno go uniknąć. Jednak rzadko zdajemy sobie sprawę, że mamy w sobie wszystkie zasoby, których potrzebujemy, aby móc zmniejszyć i w końcu wyeliminować stres. Nie trzeba dużych nakładów finansowych ani radykalnej zmiany życia.

Nauczmy korzystać z tego, co jest dla nas dostępne, żeby zmniejszyć przeżywany stres.

1. Głęboki oddech.To wymaga nauki kontroli oddechu. Chodzi o świadomość regulacji powietrza, które wdychamy i wydychamy. Kiedy jesteśmy zestresowani, nasz oddech staje się płytki i szybki, co może prowadzi do wystąpienia objawów fizycznych i emocjonalnych stresu. Głęboki, spokojny oddech uwalnia nas od skutków stresu. Można się go nauczyć na przykład podczas sesji coachingu oddechu.

2. Medytacja. Może nam się wydawać, że siedzenie w bezruchu i ciszy, jest po prostu niemożliwe, gdy zmagamy się z codziennym stresem. Jednak to najskuteczniejsza metoda poradzenia sobie z nim. Gdy spokojnie oddychamy, nasz umysł przestaje nas zadręczać stresującymi myślami, a ciało się odpręża. Osiągamy stan odwrotny do bycia w stresie. Konsekwentna, systematyczna medytacja uodparnia nas na stres. Wówczas wydarzenia, które zwykle wyprowadzają nas z równowagi, nie mają już nad nami mocy. Medytacja nie potrzebuje żadnych nakładów finansowych, wystarczy medytować da razy po 15 minut, by po około dwóch tygodniach odczuć ulgę.

3. Joga. Każdy rodzaj pracy z ciałem w połączeniu ze skoncentrowanym oddechem reguluje mechanizmy stresogenne w organizmie.

4. Rozmowa. Bycie ze stresem sam na sam potęguje jego moc. Wpadamy bowiem w pętlę negatywnego myślenia i zaczynają nas prześladować czarne scenariusze wydarzeń, które pogłębiają stres. Tymczasem rozmowa z przyjacielem lub terapeutą może skutecznie go zredukować.

5. Krzyk. Przeżywanie złości jest dla nas trudne. To negatywny efekt ucywilizowania się. Stłumiona złość grozi dolegliwościami fizycznymi i depresją. A krzyk z głębi nas samych ma siłę oczyszczającą. Kiedy krzyczymy się w samotności, obniżamy hormony stresu a uwalniamy endorfiny.

6. Ruch. Bieganie, spacery, pływanie, ćwiczenia aerobowe odprężają ciało. W ten sposób napięcia powodowane przez stres są likwidowane. Podobnie angażowanie się w gry zespołowe uwalnia umysł od zwyczajowego myślenia, tylko koncentruje go na bieżącej akcji. To też bardzo skutecznie odstresowuje.

7. Planowanie. Wiedząc, co wywołuje stres, można zaplanować sprytne ominięcie go. Gdy zidentyfikujesz stresor, zadziałaj. Denerwujesz się, że spóźniasz się do pracy, wstawaj kwadrans wcześniej. Stresujesz się niekontrolowanymi wydatkami, zacznij nad nimi panować. Planuj sobie odpoczynek po stresującym dniu w pracy, a weekendy miej głównie dla przyjemności. Wtedy życie stanie się zdecydowanie bardziej znośne. Przejmij kontrolę nad stresem.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>