123rf.com
123rf.com
8 grudnia 2011 w Rozwój Autor: redakcja-2

Jak się uspokoić bez tłumienia emocji – ćwiczenia

- Jestem taki zdenerwowany, że chyba wyjdę z siebie i stanę obok siebie - czasem tak mówimy, gdy nie radzimy sobie z negatywnymi emocjami. To naprawdę niezły pomysł. Jak to zrobić?

Rzeczywistość wpływa na nasze emocje. Przychodzą: złość, irytacja, stres, coś lub ktoś doprowadza cię do szału, rozpaczy. I pozwalasz temu czemuś lub komuś przejąć kontrolę nad twoimi uczuciami. Wtedy naprawdę trudno się uspokoić. Krzyczymy, płaczemy, przeklinamy, wychodzimy na papierosa. Tracimy przyjemność z życia, robi się nieprzyjemnie. Gdy stłumimy te emocje, wrócą. Ich energia nie zginie, ale możemy ją transformować w pozytywne emocje. Jak to robić skutecznie? Pomóc mogą ćwiczenia Agnieszki Ornatowskiej i Bogusława Stępienia, autorów poradnika „Droga do wewnętrznej równowagi, czyli jak wyluzować i pozbyć się stresu”, którzy łącząc wiedzę z zakresu psychologii, NLP i huny, dokonali syntezy, której nadali nazwę BeUnity Method.

Ćwiczenie 1

  • Stań w takim miejscu, żeby mieć możliwość zrobienia kilku kroków do tyłu.
  • Skup swoją uwagę na negatywnym uczuciu, które przeżywasz i połącz je mentalnie z miejscem, w którym stoisz.
  • Następnie zrób krok do tyłu, zostawiając uczucie w tym miejscu, w którym stałeś. Popatrz na samego siebie, który odczuwa tamtą emocję. Sprawdź co się zmieniło w twoich odczuciach teraz.
  • Jeśli czujesz jeszcze resztki negatywnego uczucia, połącz je z miejscem, w którym teraz stoisz, i znów zrób krok do tyłu, zostawiając resztki uczucia w tamtym miejscu. Ponownie popatrz na siebie samego, który odczuwa tamtą negatywną emocję. Już powinno być lepiej.
  • Jeżeli jednak uczucie było bardzo mocne, to może potrzebne okaże się powtórzenie całego cyklu – połączenie uczucia z miejscem, krok do tyłu, spojrzenie na te wszystkie miejsca, w których stałeś i odczuwałeś tamtą negatywną emocję.

Często myślimy, że do zmiany uczuć potrzeba ich obgadania, znalezienia powodów i ich zrozumienia – być może to pomaga oswoić się z nimi. Jeśli jednak chcesz szybko pożeganać się z nieprzyjemnym uczuciem – wyjdź z siebie.

Ćwiczenie 2

To ćwiczenie pozwala pozbyć się konkretnego, negatywnego uczucia, które budzi się gdy myślisz o czymś, co jest dla ciebie nieprzyjemne. Pomyśl teraz o tym i zwróć uwagę na doznania z tym związane.

Poczuj:

  • Gdzie dokładnie mieści się to uczucie?
  • W jaki sposób rozchodzi się po twoim ciele?
  • Czy jest ciepłe, czy zimne?
  • Ciężkie czy lekkie?
  • Jaką ma strukturę?

A teraz.

  • Zrób ruch ręką, jakbyś wyjmował to uczucie z ciała i popatrz jak ono wygląda: jaki ma kształt, kolor, ciężar, temperaturę.
  • A teraz zastanów się, jakie uczucie chcesz mieć zamiast tego nieprzyjemnego? Jak ono ma wyglądać? Kiedy już będziesz wiedzieć, zmień wygląd uczucia.
  • Teraz wyobraź sobie, że wkładasz nowe uczucie w miejsce tego nieprzyjemnego.
  • Pozwól sobie doświadczyć tego uczucia, potem jeszcze raz pomyśl o sytuacji, w której odczuwałeś tamtą nieprzyjemną emocję, i sprawdź co się zmieniło.
  • Zwróć uwagę na sposób, w jaki to nieprzyjemne uczucie rozchodzi się po twoim ciele, zwłaszcza na kierunek gdzie się zaczyna, w którą stronę podąża.
  • Odwróć bieg nieprzyjemnego uczucia – niech zaczyna się tam, gdzie się kończyło. Sprawdź o ile inaczej się teraz czujesz.


Więcej ćwiczeń znajdziesz w poradniku
„Droga do wewnętrznej równowagi, czyli jak wyluzować i pozbyć się stresu”
autorstwa Agnieszki Ornatowskiej
i Bogusława Stępienia,
wydanej przez wydawnictwo Sensus.

Lektura ta pozwoli ci przezwycieżyć „obiektywne trudności” i odnaleźć klucz do wewnętrznego spokoju.

„Droga do wewnętrznej równowagi, czyli jak wyluzować i pozbyć się stresu”


3 odpowiedzi na Jak się uspokoić bez tłumienia emocji – ćwiczenia

  1. Dosyć ciekawe a czemu by niespróbować

  2. Hello there, I found your site via Google while searching for a related topic and your site came up, it looks excellent. I have bookmarked it and will return. Time to head back to the beach!

  3. Guts napisał: 11 grudnia 2012

    czesc wszystkim :) bardzo łatwo mnie wyprowadzić z równowagi, a do tego nie panuję czasem nad siłą. Z trudem staram się utrzymać wtedy to coś „na łańcuchu”, lecz to „trzymanie” powoduje tylko nasilenie gniewu… Ogólnie mówiąc : nie zbyt ciekawie :/// a tu na nagle odpowiedź na mój problem się znalazła :) wykonałem obydwa te ćwiczenia i naprawdę poskutkowały :D stopniowo ostygałem , robiąc kolejne kroki do tyłu, a do tego udało mi się wyjąć to coś z główki, strzepnąć i wsadzić takie cóś milszego ^^ będę jeszcze musiał trochę poćwiczyć ale już mi lepiej :) wypróbujcie sami :)

POLECANE KSIĄŻKI

Więcej w Książka, Kultura
Zaproszenie_Iza_Michalewicz_OK
„Życie to za mało. Notatki o stracie i poszukiwaniu nadziei”. Spotkanie z Izą Michalewicz

Zebrane w tomie reportaże są opowieścią o stracie: życia, miłości, dzieci, zdrowia, przyjaźni, domu, godności, wolności, dobrego imienia, rodziny, wiary…...

Zamknij