5 sposobów na uciszenie wewnętrznego krytyka

123rf.com

Jesteś słaba, bezwartościowa, brzydka, nigdy ci się nie uda… Samokrytyka często towarzyszy depresji i stanom lękowym. Ale nie tylko – głos wewnętrznego krytyka można słyszeć niemal cały czas. Przeszkadza nam on cieszyć się sobą w pełni, jest przyczyną dyskomfortu psychicznego i cierpienia. Jak go uciszyć?
W czasopiśmie Comprehensive Psychiatry David M. Dunkley, psychiatra z Montrealu pisze o swoich wnioskach z badań. Otóż ludzie, którzy są samokrytyczni najbardziej narażeni są na depresję a także mają najwięcej trudności w związkach. Razem ze swoimi współpracownikami przeprowadził on eksperymenty, w jaki sposób skutecznie pracować z krytykiem wewnętrznym.

1. Monitoring myśli

Możesz notować sobie, kiedy słyszysz wewnętrzny głos: frajer jestem, jestem głupi, jestem brzydka. Już sam ten proces zmniejsza intensywność i częstotliwość działań krytyka. Zwróć również uwagą na sytuacje, kiedy ten głos się uaktywnia i koniecznie na uczucia, które się wtedy pojawiają. Tak wytropisz wzorce, z którymi żyjesz a których nie jesteś świadoma.