Ponad sto lat temu Carl Gustaw Jung wyodrębnił różne rodzaje osobowości w zależności od tego, czy u danej osoby dominującą aktywnością jest: myślenie, intuicja, doświadczenie zmysłowe czy emocje. Wyróżnił trzy pary przeciwstawnych typów: Introwersja vs Ekstrawersja, Myślenie vs Uczucia, Doznania vs Intuicja. Typologia Junga jest wykorzystywana do dziś przez badaczy i praktyków relacji międzyludzkich, także w kontekście pracy i organizacji. Zwykle opiera się ona na analizie czterech typów – czasem, jak w przypadku opisów prof. G. Nelsona lub T. Hartmana, oznaczonych dla ułatwienia kolorami: typ czerwony (działanie), żółty (zabawa), niebieski (analiza), zielony (relacje).
Mów do mnie „po mojemu”
JESTEM NIEBIESKI
- Wyrażaj się logicznie i w sposób uporządkowany
- Daj mi istotę sprawy
- Priorytety!
- Pokaż mi korzyści w zadaniu, które mam/mamy wykonać
- Proszę o konkrety – liczby, fakty, procenty
- Gdy do mnie dzwonisz, nie rób wstępów, tylko od razu powiedz, o co chodzi i wyślij mi e-maila
- Komunikuj się ze mną zwięźle, bez ozdobników i lania wody
JESTEM ŻÓŁTY
- Nie mów „to się nie da”, „to nierealne”
- Podejmuj różne wątki, nie tylko służbowe
- Nie bądź w kontakcie ze mną sztywny, oficjalny
- Przyjdź pogadać, zamiast wysyłać e-maila
- Proponuj rozwiązania, możliwości
- Pokaż zaangażowanie
- Nie pokazuj zbyt wielu szczegółów
- Nie neguj, tylko wskazuj dodatkowe obszary do przemyśleń
- Nie oceniaj mnie na forum, ale doceniaj
JESTEM ZIELONY
- Mów konkretnie i otwarcie
- Nie przerywaj
- Zachęcaj mnie do wyrażania opinii
- Nie narzucaj mi swojego zdania
- Daj mi czas na zastanowienie, nie oczekuj odpowiedzi od razu
- Opisz problem w e-mailu, muszę to przeanalizować
- Zapraszaj mnie na spotkania, pytaj o zdanie
- Jeśli chcesz mnie skrytykować, zrób to w cztery oczy
- Poproś, to pomogę, ale nie wykorzystuj mnie
- Nie kwestionuj mojej lojalności i zaangażowania
- Szanuj moją wrażliwość
JESTEM CZERWONY
- Mów krótko i na temat
- W e-mailach i SMS-ach unikaj emotikonów
- Podawaj mi twarde fakty i liczby
- Pisz bez błędów
- Treść zagadnienia, problemu opisz mi, najlepiej w punktach i zwięźle
- Najlepiej nie pisz, tylko dzwoń! Ale nie żeby pogadać, tylko z konkretem
- Na spotkania ze mną przychodź przygotowany
- Pokazuj mi korzyści z zadania, projektu
- Nie owijaj niczego w bawełnę, tylko wal prosto z mostu!
Dr Joanna Heidtman psycholog i socjolog, doradca i coach, wykłada na SWPS i w ICAN Institute. Publikuje na stronach Blogosfery Liderów Harvard Business Review Polska. Współprowadzi firmę konsultingową Business Doctors, www.businessdoctors.