1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Kiedy trudno nam podjąć decyzję

123rf
123rf
Badania wskazują, że kiedy trudno nam podjąć decyzję i długo wahamy się, nasz końcowy wybór jest bardzo trwały.

Wybór może dotyczyć jakiego koloru bluzkę mamy kupić, na jakiego kandydata politycznego mamy głosować, czy gdzie pojechać na urlop. Naukowcy dowiedzieli się, że bez względu na jaki wybór się zdecydujesz, to trudna decyzja będzie paradoksalnie trwała i wpłynie na twoje preferencje na dłuższy czas. Jeśli w końcu kupisz bluzkę zieloną a nie niebieską, zapytana po wyjściu ze sklepu, jaki jest twój ulubiony kolor, odpowiesz, że zielony. Jest duże prawdopodobieństwo, że właśnie ten kolor będzie ci towarzyszył przez jakiś czas.

Badacze wyjaśniają ten efekt zjawiskiem dysonansu poznawczego. Dokonywanie wyboru między dwiema opcjami, które wydają się równoważne, tworzy poczucie dysonansu. Po takim wahaniu, przekonujemy się, że naprawdę jedną opcję preferujemy znacznie bardziej. Zjawisko to wykazano w licznych badaniach. Ostatnie z nich pokazały, czy te preferencje są rzeczywiście stabilne w czasie. Okazało się, że po długim zastanawianiu się na miejscem spędzenia wakacji, uczestnicy badań w większości powtórzyli ten wybór za rok, a część z nich jeszcze trzy lata później.

Naukowcy stwierdzili, że akt wyboru między dwiema podobnymi opcjami może prowadzić do trwałych zmian w preferencji. Jest to ważne odkrycie dla takich dziedzin jak ekonomia, marketing a nawet relacje interpersonalne.

Źródło: Association for Psychological Science

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze