fbpx

Rozwój: 3 ćwiczenia na niespokojny umysł

niepokój
123rf.com

Umysł, który zadręcza nieprzyjemnymi myślami – każdy z nas tego doświadczył i nie jest to pozytywne doświadczenie. Są sposoby pomagające go uspokoić.
Jeffrey Brantley i Wendy Millstine w książce „Daily Meditations for Calming Your Anxious Mind” podają ćwiczenia, które pomagają uspokoić umysł.

Ćwiczenie 1: WIATR

Ćwiczenie zalecane jest przy średnim poziomie niepokoju.
Przyjmij wygodną pozycję, najlepiej usiądź z wyprostowanym kręgosłupem. Skoncentruj uwagę na oddechu. Oddychaj głęboko i wyobraź sobie, że jesteś w otoczeniu przyrody. Wyobraź sobie wiatr wiejący wokół ciebie. Powoli niech wszystko, co odczuwasz zmysłami stanie się wiatrem – dźwięki i zapachy. Następnie zamień w wiatr odczucia, myśli, emocje. Poczuj, jak to wszystko porusza się i zmienia, omija ciebie. Obserwuj jak wiatr się zmienia, zauważ czy jest słaby i delikatny czy raczej porywisty i mocny. Poczuj go we wszystkich jego formach aż stanie się spokojny. A ty wraz z nim.

Ćwiczenie 2: TAO

Ćwiczenie zalecane przy wszystkim stopniach niepokoju, nawet przy przerażeniu. Przyjmij, że niepokojące myśli zawierają dla ciebie wiadomość do rozszyfrowania, jak osiągnąć spokój. Zadaj sobie 3 pytania:

1. Czego ten lęk może mnie nauczyć? Przypomnij sobie, jak wielokrotnie bałaś się, a mimo to działałaś i wtedy lęk mijał, a efekty, które osiągnęłaś były zaskakująco dobre.
2. Jakie sygnały daje mi moje ciało? Poczuj, gdzie w twoim ciele znajduje się napięcie i głęboko oddychaj do tego miejsca.

3. Co na temat tej lękowej sytuacji mówi twoja wewnętrzna mądrość? To najważniejsze pytanie. Co lęk chce w tobie uleczyć? Jeśli na przykład boisz się, że ukochany cię opuści, lęk wskazuje, że chcesz uzdrowić swoją ranę związaną z odrzuceniem. Boisz się utraty pieniędzy? Twoje poczucie bezpieczeństwa domaga się leczenia.

Ćwiczenie 3: MORZE SPOKOJU

Ćwiczenie zalecane, kiedy boisz się nieprzewidywalności życia. Ta medytacja pomaga przejść przez trudny proces zmian.

1. Zamknij oczy i wyobraź sobie siebie na plaży, kiedy siedzisz na ciepłym piasku a morska bryza ochładza twoją twarz. Czujesz się bezpiecznie, wpatrując się w przypływające i odpływające fale. Każda z nich jest jak twój oddech, składający się z wdechu i wydechu.

2. Teraz popatrz się w dal. Co zauważasz na morzu? Kiedy jesteś wzburzony, może pojawić się sztorm lub silny wiatr. Uświadom sobie, że jest w tobie stabilność i siła, żeby to przetrwać. Oddychaj do niepokoju, który jest w tobie. Oddaj go morzu.

3. Przeniknij spojrzeniem taflę wody. Co dzieje się pod powierzchnią morza? Tam panuje spokój, nastrój kontemplacyjny, ławice ryb dostojnie pływają tam i z powrotem. Falują morskie rośliny, rafy koralowe wyglądają bajecznie. Ciesz się tymi widokami.

4. Uświadom sobie, że twoje niepokoje wynikające ze zmian, miną tak jak kończy się burza. A twoje jestestwo, wewnętrzny spokój – podobnie jak podwodna kraina – jest stały i nienaruszalny. Tam zawsze możesz się skryć, żeby odpocząć, niezależnie od wzlotów i upadków, które są na powierzchni.

5. Zastanów się, w jaki sposób możesz nastrój podwodnej krainy wnieść do swojego świata, w którym wydarzają się zmiany.

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze