fbpx

6 wskazówek, żeby poprawić samoocenę

poprawić samoocenę
123rf.com

Co tak naprawdę oznacza poczucie własnej wartości? Często tego nie wiemy. Kojarzymy nam się z tym, jak wyglądamy, ilu mamy przyjaciół czy pieniędzy na koncie. Tymczasem poczucie własnej wartości to sprawa bardzo wewnętrzna. I od tej strony należy się problemem zająć.
Osoba ze zdrową samooceną czuje się dobrze z tym, kim jest, docenia własną wartość, jest świadoma swoich możliwości i lubi się za swoje osiągnięcia. Jednocześnie zdaje sobie sprawę, że nie ma pewne ograniczenia. Jednak poczucie wewnętrznej mocy sprawia, że wierzy, że może je przekroczyć.

1. Rozeznaj się w sobie

Nie można naprawić czegoś, o istnieniu czego nie wiemy. Zanim rozpoczniesz pracę nad swoimi emocjami, dowiedz się nad czym masz się pochylić. Zrób proste ćwiczenie – podziel kartkę na dwie części, po jednej stronie wypisz 10 cech, za które się nie lubisz, a po drugie 10, za które się lubisz. Gdy będziesz miała kłopoty z atutami, zapytaj przyjaciół co jest w tobie fajnego. Pisząc badaj, jakie masz uczucia związane z każdym punktem. Każde z nich jest twoje, te negatywne należy świadomie przeżyć, żeby je uwolnić.

2. Ustal realistyczne oczekiwania

Nic tak nie obniża naszej samooceny, jak nierealne oczekiwania wobec samych siebie. Muszę mieć zawsze na błysk wysprzątane mieszkanie. Muszę zarabiać tyle, żeby zadowolić wszystkich członków mojej rodziny. Muszę rozwijać się duchowo, bo zmarnuję sobie życie. Potem, jeśli się nie dajemy rady, pojawiają się w nas negatywne myśli na własny temat. A zatem, zastanów się, w których miejscach za wysoko ustawiłaś sobie poprzeczkę tylko po to, żeby się źle czuć.

3. Zrezygnuj z perfekcjonizmu

Doskonałość postrzegana przez pryzmat perfekcjonizmu jest nieosiągalna. Jest za to źródłem nieustanej frustracji. Jeśli chcesz mieć idealne ciało, idealny związek, idealne dzieci, idealną pensję – jesteś na drodze do emocjonalnego piekła i braku poczucia własnej wartości. Spójrz na życie z innej strony – zastanów się, co osiągnęłaś tak naprawdę bez dużego wysiłku. Tu jest twój potencjał, to możesz robić z przyjemnością, tylko musisz sobie na to pozwolić.

4. Poznaj siebie

Zanurz się w głąb swojej psychiki. Bądź uważna na każdą swoją myśli i doznanie. Kiedy już poczujesz się ze sobą bezpiecznie, bo nie zaskoczy cię już niekontrolowana emocja, poznasz co to wewnętrzny spokój. Wtedy otworzysz się na nowe możliwości i zrobisz krok w ich stronę. I wtedy twoja samoocena wzrośnie.

5. Uaktualniaj samoświadomość

Samoocena jest bezużyteczna, jeśli jest oparta na naszej starszej wersji. Może w szkole byłaś dobra z matematyki, ale teraz twoja dusza chce rysować. Jeśli sobie na to nie pozwolisz, będziesz cierpieć. A jeśli nie będziesz dla siebie dobra, twoja samoocena spadnie.

6. Nie porównuj się

Zawsze znajdzie się ktoś, kto ma więcej, lepiej, wygodniej, ciekawiej. Lepiej przyjmij założenie, że jesteś unikalna, a unikatów się nie porównuje. Żyj po swojemu i rób swoje najlepiej, jak potrafisz. Twoje poczucie własnej wartości tylko na tym skorzysta. Zmiana samooceny wymaga czasu, prób, błędów i cierpliwości. Jednak, gdy wytrwasz na tej drodze, będziesz mile zaskoczona wynikami.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>