Strategie na rozwój: jak się nie poddawać?

nie poddawać się
123rf.com

Obojętnie, czy trudności związane są z pieniędzmi, pracą, relacją miłosną czy z dziećmi, one po prostu od czasu do czasu pojawiają się.
Każdy z nas doświadcza przejściowych kłopotów. I tu pojawia się wybór – ulegniemy im czy uznamy, że one są po to, żeby przekonać się, że jesteśmy silniejsi niż nam się wydaje.
Niestety, nasz mózg szybko przyzwyczaja się do negatywnych myśli i potem odtwarza je w nieskończoność. Dlatego, kiedy spada ci nastrój, bo sprawy nie układają się dobrze, nie poddawaj się, tylko wykorzystaj ten czas do wzrostu wewnętrznej mocy. Gdy jest ci źle:

1. Pamiętaj, że to stan tymczasowy. Na początku słowo „tymczasowy” może cię denerwować, bo ty swoje wiesz, że trudności nie skończą się jutro czy pojutrze. „Tymczasowy” rzeczywiście nie oznacza, że to wszystko potrwa krótko, tylko że nie będzie trwało wiecznie. Mając to na uwadze, dowiadujemy się, że nielubiany stan minie. A to już jest pozytywna wiadomość.

2. Otocz się pozytywami. I nie chodzi tu tylko o życzliwe osoby. Otaczaj się przyjemnościami. Gdy się czymś martwisz i czujesz, że twoje martwienie wcale ci nie pomaga, idź na dobry film lub koncert. Kup coś ładnego do domu, chociażby kwiaty albo olejek do aromaterapii lub pooglądaj album ze sztuką, którą lubisz.

3. Skoncentruj się na nie swoich sprawach. To też pomaga. Dowiedz się, co słychać u męża, w czym możesz wesprzeć dzieci czy przyjaciółkę. Jeśli zagłębisz się w świat bliskich ci osób, zmieni się twoja perspektywa, nie będziesz już z problemem sama.

4. Praktykuj wdzięczność. Zobacz, co wokół ciebie zasługuje na docenienie. Zazwyczaj gonimy za tym, co wydaje nam się nieosiągalne i w ten sposób narażamy się na ból niespełnienia. Zobacz, może lubisz swoją kuchnię i garnki, albo kwiaty na balkonie, albo widok za oknem, bądź koc i wygodną kanapę. Powody do wdzięczności znajdują się bardzo blisko ciebie.

5. Nie bój się. Jedną z największych przeszkód w obliczu trudnej sytuacji, jest obawa przed nieznanym. A prawda jest taka, że większość naszych obaw nigdy nie nie ziszcza. Puść lęki, one powstrzymują cię przed robieniem kroków do przodu.

6. Czytaj wspierające cytaty. Przykłady:
– „Czasem tak długo wpatrujemy się w drzwi, które się zamykają, że nie widzimy tych, które się otwierają” (Alexander Graham Bell),
– „Najsilniejsze z gatunków nie były najinteligentniejsze, ale najbardziej otwarte na zmiany” (Charles Darwin),
– „Życie jest jak jazda na rowerze. Aby utrzymać równowagę, trzeba iść dalej.” (Albert Einstein),
– „Tylko ten wie, jaka jest jego siła, kto spotkał przeciwności” (William Samuel Johnson),
– „Trudne czasy są lepsze niż trudni ludzie” (Robert H. Schuller).