fbpx

Alicja Węgorzewska – Whiskerd zgodziła się wesprzeć Młodą Polską Filharmonią dołączając do grona jej Ambasadorów!

123RF.com

Niezwykle bliskie jest artystce kształcenie muzyczne dzieci i młodzieży stanowiące ważny element projektu Młoda Polska Filharmonia – aby dziecko a potem dorosły stał się kompetentnym odbiorcą muzyki, musi zdobyć wiedzę i umiejętności, które umożliwiają mu świadomą muzyczną ekspresję, percepcję oraz wybór – mówi wybitna polska mezzosopranistka.

Zdaniem śpiewaczki Polacy są mało muzykalni na własne życzenie. Jaką ofertę muzyczną otrzymują nasze dzieci? Ile państwo przeznacza na kulturę? – pyta w wywiadzie udzielonym magazynowi  psychologicznemu Sens śpiewaczka –  W Niemczech mieszka 80 milionów ludzi i jest 100 teatrów muzyczno – operowych, które non – stop grają i zawsze są pełne. W niemieckich szkołach dzieci maja zajęcia z tańca śpiewu, gry na instrumentach… A bynajmniej nie po to, żeby wykształcić zastępy wirtuozów, ale by dzieci optymalnie się rozwijały. A nasza otępiała i głuchnąca od iPodów młodzież często nawet  nie wie, kim był Jan Sebastian Bach. Nie mam nic przeciwko muzyce rozrywkowej, sama czasami jej słucham, ale dlaczego nasze dzieci i młodzież mają dostęp tylko do takiej muzyki? Szkoła umywa ręce od ich edukacji kulturalnej – dodaje.

Wydawnictwo Zwierciadło wspólnie z Fundacją Pro Bono PL  stworzyło projekt – Młoda Polska Filharmonia, który daje szansę rozwoju szczególnie uzdolnionej muzycznie młodzieży  – warsztaty z wirtuozami  oraz debiut na najbardziej prestiżowych scenach w całej Polsce. Dzięki grupie Ambasadorów, którzy wspierają młodą orkiestrę  –  Alicji Węgorzewskiej – Whiskerd, Adze Zaryan, zespołowi Me, Myself And I, rówieśnicy młodych muzyków, ich młodsi koledzy i rodzice przekonają się jaką wartość niesie ze sobą muzyka klasyczna, jak w nowatorski sposób może być wykorzystywana w muzyce rozrywkowej oraz jak ważny stanowi element w edukacji kulturalnej całego społeczeństwa.

Przykładem godnym naśladowania jest przedszkole o profilu językowo – artystycznym KOALA , które powstało z inicjatywy Alicji Węgorzewskiej – Whiskerd. Podstawowym zadaniem tej placówki, jest kształtowanie  u dzieci szeroko pojętej samodzielności, przejawiającej się w radzeniu sobie z problemami, kreatywnym myśleniu, twórczym postrzeganiu świata i nieustającym rozwoju potencjału dziecka. KOALA dostrzega również jak ważny jest wpływ muzyki na wszechstronny rozwój dziecka – przedszkole korzysta z metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss. Muzyka ma na dzieci silny wpływ terapeutyczny, dzięki czemu stają się one spokojniejsze i sprawiają mniej problemów wychowawczych – mówi Alicja Węgorzewska.

Już wkrótce, za dwa lata,  na warszawskim Wilanowie  Alicja Węgorzewska otworzy nową szkołę podstawową połączoną ze szkołą muzyczną. Edukacja muzyczna rozbudza i rozwija w dzieciach i młodzieży podstawowe zdolności muzyczne, przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki a najzdolniejszym uczniom otwiera drogę do dalszego kształcenia. Dlatego wspieram młodych muzyków z Młodej Polskiej Filharmonii z całych sił, wiem jaką wspaniałą pracę wykonują – mówi Ambasadorka Młodej Polskiej Filharmonii, Alicja Węgorzewska – Whiskerd.

Alicja Węgorzewska – Whiskerd – Śpiewaczka, mezzosopran, urodzona w  Szczecinie. Absolwentka klasy fortepianu Liceum Muzycznego w Szczecinie i Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie. Debiutowała na  scenie wiedeńskiej Kammeroper w „Pielgrzymie z Mekki” Glucka. Następnie otrzymała angaż w Neue Oper Wien, a także w Theater an der Wien, gdzie na zaproszenie sekretarza generalnego ONZ Kofi Annana wystąpiła obok takich gwiazd mezzosopranowych jak Fiorenza Cossotto i Grace Bumbry w koncercie z okazji narodzi 6- miliardowego obywatela Ziemi.

Uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach i galach operowych, m.in. podczas prestiżowego festiwalu muzyki dawnej w Innsbrucku, Donaufestwochen w Wiedniu, a także gali z okazji 750-lecia miasta Bredy. Występowała z frankfurckim Ensemble Modern, śpiewając pod dyrekcją Markusa Stenza i z Staatskapelle Berlin, którą dyrygował Rolf Reuter. Współpracowała z teatrami w Wiedniu, Berlinie, Bayreuth, Monte Carlo. Występowała w tak prestiżowych salach, jak Concertgebouw w Amsterdamie czy berliński Konzerthaus. Wart odnotowania jest także jej udział w koncercie z okazji 40-lecia pracy  Katii Ricciarelli w słynnej weneckiej  La Fenice (2010).

Bardzo prędko zdobyła uznanie w kraju. Występowała w łódzkim Teatrze Wielkim w tytułowej partii w “Carmen” Bizeta. Z tym spektaklem odbyła tournee po Holandii (Amsterdam, Rotterdam oraz sławny Lucent Dance Theater). W Operze Krakowskiej śpiewała partię Lukrecji w “Gwałcie na Lukrecji” Benjamina Brittena oraz w dwóch innych produkcjach – w “Orfeuszu i Eurydyce”  Glucka (partia Orfeusza) oraz w „Damie pikowej” Czajkowskiego (partia Hrabiny). Na deskach Filharmonii Narodowej wystąpiła w Galowym Finałowym Koncercie “Lutosławski Awards”, wykonując światową prapremierę nagrodzonych w tym konkursie pieśni. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpiła w tytułowej roli w operze Czajkowskiego “Dama pikowa” w reżyserii Mariusza Trelińskiego pod dyrekcją Kazimierza Korda. W 2007 w tym samym teatrze wystąpiła w ”Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha jako Głos Matki (pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego) i w „Krakowiakach i Góralach” Kurpińskiego jako Dorota (dyrygent Łukasz Borowicz). Zaśpiewała  tu także Siebela w operze Gounoda „Fausta” w reżyserii Roberta Wilsona i pod dyrekcją Gabriela Chmury  Na scenie Opery na Zamku  w Szczecinie można ją było usłyszeć w partii Santuzzy w “Rycerskości wieśniaczej” Mascagniego oraz w “Carmen” Bizeta. Na scenie Opery Bałtyckiej wykonywała  partię Oktawiana w “Kawalerze srebrnej róży” Straussa, Olgi w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego (kierownictwo muzyczne Jose Maria Florencio, inscenizacja Marek Weiss) i ponownie patię Lukrecji w operze Brittena (Spektakl Roku 2008).  Wiesław Ochman zaprosił śpiewaczkę do wykonywania partii Carmen w jego  inscenizacji  w Operze Śląskiej w Bytomiu. Partię tę, która stała się jej wizytówką artystyczna, kreowała także na scenie Teatru Wielkiego –  Opery Narodowej (2010). Była gościem Festiwalu Hoffmanowskiego w Poznaniu i Festiwalu Operowego w Bydgoszczy.

Ważny w jej karierze był rok 2010 – Rok Chopinowski. Nagrała wówczas dla Hungarotonu Classic i Fuzeau Classique wraz z wybitnym węgierskim wirtuozem Alexem Szilasi wszystkie pieśni Chopina. W Budapeszcie Koncertem Galowym otwierała obchody roku Chopinowskiego na Węgrzech, oraz zamykała go koncertami w Nowym Jorku (w siedzibie ONZ i w Yamacha hall), a także w  Kuwejcie , Bahrajnie i Katarze.   
 
Jest laureatką nagrody  polskiej estrady – Prometeusza (2007). Artystka brała udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu “Wiedźmin”, za którą otrzymała “Złotą Płytę”.

Promuje sztukę operową także poza murami teatrów i sal koncertowych. Często gości w mediach. Wystąpiła jako gość w wielu programach telewizyjnych jak „Śpiewające fortepiany” ,”Jaka to melodia”, ”,Kocham Cię Polsko” ,”Ona i On” , dwukrotnie w „Jak Oni śpiewają”- duety operowe , trzykrotnie wraz z widzami Polsatu o północy witała Nowy Rok występami na żywo w Krakowie na Rynku  Starego Miasta oraz na placu Konstytucji w Warszawie. W 2009 zagrała w serialu telewizyjnym „Dom nad rozlewiskiem” w roli śpiewaczki operowej, Joanny. Zdobyła ogromną popularność jako charyzmatyczny i kompetentny juror w programie „Bitwa na głosy”.

Pisuje felietony o operze; założyła i prowadzi Fundację „STARTSMART”, która zajmuje się świadomą i szeroko pojętą edukacją dzieci oraz rozwijaniem ich potencjałów językowych i artystycznych. Jest właścicielem Żłobka i Przedszkola „Kids Academy of Languages and Arts” KOALA.

Występ w „Divie do wynajęcia” Jerzego Snakowskiego jest jej pierwszym doświadczeniem na deskach teatru dramatycznego.