Praca jak z Instagrama

Dobrze płatna, prestiżowa, atrakcyjna pod względem lokalizacji i godzin pracy, no po prostu idealna… Czy taka praca istnieje? Zdaniem Sylwii Sosnowskiej i Radosława Iwańczuka z Grupy Pracuj – tak, tylko aby ją znaleźć – najpierw musimy wiedzieć, kim jesteśmy i czego chcemy

Media społecznościowe i amerykańskie filmy stworzyły nam pewien wzorzec pracy marzeń: nie dość, że odbywa się w pięknych wnętrzach, to jeszcze jest okazją do rozwoju, spotkań z fascynującymi ludźmi oraz źródłem zarobków pozwalających żyć na bardzo wysokim poziomie. Czy dla państwa brzmi to jak realny opis czy raczej piękna idea?

Sylwia Sosnowska: Praca idealna jest idealna dla każdego z nas w inny sposób. Każdy ma bowiem inne potrzeby, przekonania i wartości. Podam prosty przykład: dla mnie praca, którą wykonuję, może być idealna, ale gdy zarekomenduję kolegę do tego samego zespołu, to on może mieć zupełnie inne wrażenia, bo ma inną perspektywę. Dlatego jestem zwolenniczką szukania pracy może nie idealnej, ale po prostu dobrze dopasowanej do naszego charakteru i potrzeb.

Radosław Iwańczuk: W przekazach, o których pani mówi, jest pewne uogólnienie – są one bowiem kierowane do bardzo szerokiego grona odbiorców. Każdy z nas pewnie ma własny obraz pracy idealnej i sztuką jest tak kierować swoją ścieżką zawodową, by obraz rzeczywisty pokrył się z tym, który mamy w głowie. Powinniśmy też pamiętać, że dziś miejsce pracy stało się w pewien sposób produktem marketingowym, takim samym jak sprzedawane nam produkty. Firmy zabiegają o pozyskanie najlepszych pracowników, tworzą więc produkt, który ma spodobać się każdemu. Z drugiej strony to my powinniśmy wiedzieć świadomie, jaka praca będzie najbardziej pasowała do naszych potrzeb i stylu życia.

Czy dziś myślimy bardziej, co dana praca może mi dać? Czy raczej: co ja mogę wnieść do tej pracy? Jesteśmy bardziej roszczeniowi czy idealistyczni?

S.S.: Moim zdaniem jest pół na pół. Podejmując decyzję o wyborze pracy, kierujemy się tym, by odpowiadała naszym kwalifikacjom i była rozwojowa, ale kwestia finansowa nadal jest kluczowa. Poza tym, ponieważ rynek jest o wiele bardziej konkurencyjny niż kiedyś, ważne stają się tzw. benefity w postaci karnetów sportowych, przedszkola dla dzieci, opieki medycznej, dofinansowywania szkoleń itp.

(…)

 

 

Więcej w wydaniu specjalnym Sens w pracy

Dostępny także w wersji elektronicznej