1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Materiał partnera
  4. >
  5. Jak zacząć przygodę z bieganiem?

Jak zacząć przygodę z bieganiem?

(Fot. materiały partnera)
Dla wielu osób bieganie jest idealnym wprowadzeniem do poprawy kondycji fizycznej i zmiany stylu życia na zdrowszy. Wydaje się, że jest to prosta aktywność — wystarczy założyć buty i ruszyć w drogę. Czy ma to przełożenie na rzeczywistość? Jak zacząć biegać? Podpowiadamy.

Bądź realistą

Pierwszą rzeczą, jaką musisz uwzględnić, jeśli chcesz zacząć biegać, jest Twoja obecna forma. Czy kiedykolwiek długo biegałaś lub uprawiałaś inne sporty wytrzymałościowe? Czy do tej pory żyłaś stosunkowo zdrowo? Czy palisz papierosy? Jeśli możesz odpowiedzieć na te pytania twierdząco, powinnaś zacząć biegać bardzo wolno. Najlepiej naprzemiennie biegając i chodząc, dzięki czemu powoli przyzwyczaisz swoje ciało do wysiłku. Nie spiesz się i nie przesadzaj. Jeśli chcesz za dużo, to zazwyczaj bardzo szybko zemści się to kontuzją.

Spokojnie podczas biegu

Nawet jeśli jesteś całkiem sprawna fizycznie, bo uprawiasz takie sporty, jak siatkówka, kolarstwo czy też koszykówka, czyli dyscypliny, które wymagają dobrej kondycji – nie spiesz się. Twoje ścięgna i stawy mogą nie być przyzwyczajone do stresu związanego z bieganiem. Jeśli przesadzisz, narazisz się na bóle stawów, stany zapalne czy zmęczenie. Jeśli doprowadzisz do takiej sytuacji – odpocznij kilka dni. Jeśli nie wyleczysz całkowicie kontuzji i pójdziesz na trening, jesteś na dobrej drodze, aby nabawić się przewlekłej kontuzji.

Znajdź odpowiednią parę butów

Pierwsze próby biegu możesz rozpocząć w normalnych butach sportowych. Jeśli jednak zdecydujesz się zostać z tym sportem na dłużej, zdecydowanie powinnaś zaopatrzyć się w dobre buty do biegania. Dlaczego? Podczas joggingu potrzebujesz zdrowych ścięgien i stawów, które mogą być nadmiernie przeciążone prostymi butami sportowymi. Nie wiesz, jakie obuwie wybrać? Idź do dobrego sklepu sportowego, gdzie obsługa udzieli Ci rad, a następnie kup odpowiednią parę na kolejne 500 do 1000 km.

Zachowaj radość z biegu

Jeśli zaczniesz trening biegowy powoli i rozsądnie, szybko będziesz czerpać z niego przyjemność. Stopniowo zauważysz niewielkie postępy, które dodadzą Ci pewności siebie i przyniosą Ci jeszcze więcej radości z uprawiania sportu. W ten sposób zaczniesz walczyć ze swoim wewnętrznym słabszym „ja” i będziesz miała więcej radości z biegania. Dzięki cierpliwości, postępom i rosnącej radości z uprawiania sportu, wkrótce pokochasz bieganie i będzie ono dla Ciebie nie tylko sposobem na utrzymanie dobrej kondycji, lecz także będziesz czekała z niecierpliwością na każdy trening, a może zaczniesz uprawiać ten sport zawodowo, bo cieszy się on ogromną popularnością, co potwierdzają przedstawiciele takich firm jak zakłady bukmacherskie.

Gadżety do biegania

Specjalne ubrania do biegania, smartband z monitorem tętna, spalonych kalorii i aplikacją do śledzenia trasy czy słuchawki z ulubioną muzyką z pewnością są przydatnymi gadżetami. Choć ich używanie nie jest konieczne, to na pewno umili Ci czas spędzony na trasie.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze