fbpx

Wybieramy wodę mineralną – na co zwrócić uwagę?

Wybieramy wodę mineralną – na co zwrócić uwagę?
Fot. materiał partnera

Półki sklepowe uginają się pod ciężarem różnych wód – mineralna, źródlana, niskosodowa, gazowana, niegazowana… Czy za ostatecznym wyborem powinny stać jedynie nasze preferencje smakowe? Wbrew pozorom nie wszystkie wody jednakowo wpływają na organizm człowieka, dlatego warto wziąć pod lupę jej różne rodzaje i sięgnąć po tę, która najlepiej wpisze się w nasze potrzeby.

Mineralna czy źródlana?

Istnieje jedna podstawowa różnica pomiędzy wodą mineralną a źródlaną – to zawartość składników mineralnych. Wody źródlane wydobywane są z płytszych warstw wodonośnych i zawierają mniejszą ilość mikro- i makroelementów. Poddawane są naturalnej filtracji i doskonale sprawdzają się np. do parzenia kawy czy herbaty. Są neutralne dla zdrowia, dlatego mogą być spożywane przez kobiety w ciąży, dzieci oraz osoby z nadciśnieniem tętniczym. Wody mineralne zawierają większą ilość składników mineralnych m.in. magnez, wapń, żelazo i cynk, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Jednak którą wodę mineralną warto wybrać?

Jaki poziom mineralizacji jest najlepszy dla zdrowia?

Wyróżniamy nisko, średnio i wysokozmineralizowane wody. Te pierwsze zawierają poniżej 500 mg/l składników mineralnych, drugie w przedziale 500-1500 mg/l, natomiast wysokozmineralizowane – powyżej 1500 mg/l. Mogłoby się wydawać, że najlepsze są wody o największej zawartości minerałów, jednak nie jest to prawdą. Przede wszystkim nie są polecane do codziennego spożywania ich ze względu na kumulację biopierwiastków w organizmie człowieka. Ponadto charakteryzuje je duża zawartość sodu. Szukając w tym aspekcie złotego środka, warto zwrócić uwagę na wody średniozmineralizowane, takie jak np. Nałęczowianka o zawartości minerałów na poziomie 650mg/l. Ta woda mineralna łagodny smak, dobrze zaspokaja pragnienie oraz zawiera kompozycję 7 niezbędnych dla zdrowia minerałów. Co więcej, ze względu na niską zawartość sodu, może być spożywana codziennie, nawet przez osoby z nadciśnieniem tętniczym. Wody średniozmineralizowane powinniśmy pić w ilości ok. 1,5-2 l, niezależnie od pory roku.

Smak i wygoda

Każdy z nas ma inne preferencje smakowe. Możemy wybierać wodę niegazowaną lub gazowaną, czystą lub smakową. Mogłoby się wydawać, że zawartość gazu, czyli dwutlenku węgla w wodzie, nie ma dużego wpływu na organizm człowieka. Woda gazowana jest bardziej wyrazista w smaku, jednak dietetycy polecają głównie wody niegazowane średniozmineralizowane. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby osoby z dobrym stanem zdrowia wybierały wody gazowane lub delikatnie gazowane. Od czasu do czasu można wybrać warianty smakowe dla urozmaicenia.

Wodę mineralną powinniśmy mieć zawsze przy sobie, by uniknąć odwodnienia organizmu. Wybierając się na spacer lub w podróż z pewnością przyda się mała woda mineralna np. o pojemności 0,5 l. Butelka powinna być ergonomiczna, aby nie wyślizgiwała się z ręki. Mała woda mineralna o pojemności 0,33 l szczególnie sprawdzi się w przypadku dzieci – jest poręczna i lekka. Dużym powodzeniem cieszą się także kolorowe bidony lub specjalne butelki, dzięki którym łatwiej będzie nam zadbać o pielęgnowanie zdrowego nawyku regularnego picie wody.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze