fbpx

Dlaczego bałagan nas stresuje? 8 problemów, 8 rozwiązań

Dlaczego bałagan nas stresuje? 8 problemów, 8 rozwiązań
123rf.com

Bałagan w domu, nieład w miejscu pracy – nawet gdy sobie tego nie uświadamiasz, nieporządek wywołuje w nas stres, niepokój i utratę kontroli nad przestrzenią. Jak sobie z tym poradzić?
Dlaczego bałagan wywołuje w nas stres:

1. Nieład dodatkowo stymuluje zmysły, zwłaszcza wzrok i sprawia, że nasz umysł pracuje – z powodu uczucia chaosu i nieopanowania przestrzeni – na zdwojonych obrotach. Przez to szybciej się męczymy, a zadania do wykonania wydają się trudniejsze.

2. Nieład odwraca uwagę od zadań, jakie mamy do wykonania, niezwiązanych oczywiście ze sprzątaniem.

3. Bałagan sprawia, że trudniej nam przychodzi odpocząć, zarówno fizycznie jak i psychicznie.

4. Nieład wywołuje niepokój, bo gdzieś tam jest w nas myśl, że na dnie tego nieporządku jest coś, o czym zapomnieliśmy, coś ważnego, coś czego potrzebujemy.

5. Nieład powoduje, że nasz mózg nie odpoczywa, bo cały czas myśli, że jest coś jeszcze do zrobienia.

6. Bałagan wywołuje w nas wstyd i poczucie winy.

7. Nieład hamuje kreatywność i burzę mózgów, bo nie ma na to miejsca w zagraconej czy zabałaganionej przestrzeni.

8. Bałagan utrudnia nam zlokalizowanie na szybko czegoś, czego nagle potrzebujemy, przez co uniemożliwia efektywne wykonanie pracy, a w efekcie budzi stres i brak satysfakcji ze zrealizowanego zadania.

A teraz – jak to zmienić?

1. Zawezwij całą rodzinę do pomocy – niech każdy posprząta jedno pomieszczenie albo wspólnie sprzątajcie jedno i potem następne. Jeśli mieszkasz sam, zajmij się jednego dnia jednym pomieszczeniem, drugiego dnia następnym etc.

2. Wyznacz sobie w pokoju/mieszkaniu/przestrzeni biurowej miejsca na bałagan, gdzie będziesz trzymał wszystko co, co zagraca ci przestrzeń, ale niech to będą miejsca zamknięte, jak szafki, szuflady etc.

3. Ważna zasada: jeśli czegoś nie potrzebujesz, nie używasz albo zapomniałeś, że to masz – pozbądź się tego. Oddaj, sprzedaj, zrób komuś prezent. Mniej rzeczy – mniej kłopotów ze sprzątaniem!

4. Teraz bardzo trudna rzecz: zawsze kiedy weźmiesz coś z jakiegoś miejsca, po użyciu odłóż tam, skąd wziąłeś. To tylko pozornie prosta zasada utrzymania porządku, ale najtrudniejsza do zachowania.

5. Załóż sobie teczkę na sprawy, dokumenty bieżące i do niej je wkładaj. Niech się nie walają po biurku czy łóżku. Pod koniec miesiąca „zaktualizuj” teczkę i pozbądź się nieaktualnych i niepotrzebnych papierów.

6. Papiery. Są wszędzie. Walają się po podłodze, znajdujesz je w bieliźniarce, sypiasz z nimi. Tak być nie może. Włóż je do specjalnie do tego przygotowanej szuflady. TYLKO JEDNEJ. A gdy się zapełni, zacznij je usuwać.

7. Posprzątaj po skończonej pracy. Zawsze. Pomyśl, że będzie ci miło zacząć ją następnego dnia przy czystym biurku.

8. Uczyń ze sprzątania zabawę! Słuchaj przy tym swojej ulubionej muzyki, tańcz po pokoju (jeśli bałagan ci pozwala), utnij sobie pogawędkę z przyjaciółką przez telefon, obejrzyj program w telewizji, nadrób zaległości serialowe. Sprzątanie jest fajne. Oczyszcza nie tylko naszą przestrzeń ale i głowę!

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze