fbpx

Jak dbać o swoje granice? – 10 kroków

Jak dbac o swoje granice? - 10 kroków
123rf

Ustalenie i utrzymanie granic to umiejętność, która pozwala cieszyć się zdrowymi, równoważnymi relacjami. Jak dbać o swoje granice?
1. Ustal swoje granice

Określ swoje fizyczne, emocjonalne, umysłowe i duchowe granice. Zastanów się, co możesz tolerować i akceptować, co w relacjach z innymi cię stresuje. Przypomnij sobie powtarzające się, nieprzyjemne sytuacje.

2. Poczuj, na co nie pozwalasz

W ustalaniu granic pomocny jest wewnętrzny kompas uczuć. Sygnałami, że pozwalasz na przekraczanie granic są dyskomfort i uraza. Pojawiają się, gdy jesteś wykorzystywana lub ktoś cię nie docenia, a ty się na to zgadzasz. Poczucie winy jest znakiem, że dajesz się obwiniać.

3. Bądź bezpośrednia

Utrzymanie zdrowych granic wymaga bezpośredniego i jednoznaczne dialogu. W sposób łagodny, ale stanowczy powiedz, że nie zgadzasz się na…

4. Niech utrzymanie granic będzie dla ciebie priorytetem

Gdy zaczynamy stawać za sobą, zmieniając swoje zwyczajowe postępowanie, stare wzorce mają swoje 5 minut. Czasem ze zdwojoną siłą odzywa się w nas strach, wina, wątpliwości, czy robimy dobrze. Popatrz się na to zjawisko jak na katar, który minie i rób swoje.

5. Ćwicz samoświadomość

Bądź uważna na swoje uczucia w procesie nauki wyznaczania granic. Zadawaj sobie pytania: Co się zmieniło? Co czuję w reakcji na moje nowe zachowanie? Jak teraz reaguję na innych?

6. Zastanów się nad równowagą w dawaniu i braniu

Rozważ swoje przeszłe relacje (również te w rodzinie, kiedy byłaś dzieckiem) pod kątem równowagi w dawaniu i braniu. Umiesz dawać i przyjmować? Czy dzieje się to w sposób równoważny? Może ignorujesz swoje potrzeby kosztem innych? Pomyśl, jak to wygląda w pracy, w domu, w relacji miłosnej, w przyjaźni. A może inni zarzucają ci, że ich nie zauważasz?

7. Uznaj, że twoje uczucia są na pierwszym miejscu

Kiedy przyjmiesz takie założenie, będzie ci łatwiej funkcjonować w relacjach. Granice samoistnie, na bieżąco będą się ustalać, a ty będziesz wiedziała jak je utrzymać. To, co czujesz, będzie najlepszą wskazówką. Kontakt z uczuciami skutkuje spokojniejszym umysłem, bo ten nie ma wątpliwości co myśleć na jakiś temat. Dzięki temu będziesz bardziej obecna w relacjach, które się pogłębią.

8. Szukaj wsparcia

Jeśli masz kłopoty z samodzielnym utrzymaniem granic, poszukaj pomocy u bliskiej osoby lub u terapeuty.

9. Utrzymuj relacje

Nauka stawiania granic zwykle kończy się tym, że część relacji się kończy. Zostają te najcenniejsze. Jeśli będziesz asertywna wobec kogoś i to nie zniszczy więzi, relacja się utrzyma, zyskałaś dar. Będziesz mogła rozwijać się w towarzystwie.

10. Doceniaj się za małe sukcesy

Zdrowe granice jak każda nowa umiejętność wymaga odwagi, czasu i praktyki. Zacznij stopniowo. Najtrudniej ustalać granice w bliskich relacjach, zwłaszcza wtedy gdy od lat są one zaburzone. Dlatego zacznij na przykład od nieuprzejmej ekspedientki, możesz też poćwiczyć w urzędzie. Ciesz się z każdego sukcesu i postępuj krok po kroku.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze