fbpx

Czego spodziewać się po psychoterapii? (cz. 2)

Psychoterapia: dlaczego warto o niej pomyśleć?
123rf.com

Amerykańscy psychoterapeuci obserwują, że ludzie cały czas jeszcze mają błędne przekonania o psychoterapii. Wyjaśniają najczęstsze mity funkcjonujące na ten temat.
Pierwsza część tekstu – TUTAJ

9. Nie warto porównywać się z innymi ludźmi

Często słyszę klientów, że większość ludzie funkcjonuje na wyższym poziomie w wielu aspektach życia, mówi Joyce Marter. Tymczasem terapia jest po to, żeby przyjrzeć się sobie i zrozumieć, że jesteśmy niepowtarzalni i nieporównywalni. I to jest błogosławieństwo.

10. Podczas terapii zrozumiesz, że twoje myśli wpływają na uczucia i zachowania

Marter cytuje Gandhiego: „Człowiek jest tylko wytworem swoich myśli”. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na to, co mówisz do siebie, jak myślisz o świecie i innych ludziach. Dzięki terapii możemy oduczyć się negatywnego myślenia na rzecz pozytywnego oraz praktyki wdzięczności.

11. Akceptacja nie jest ograniczeniem

Psychoterapia uczy, że są chwile, w których musimy zaakceptować, że jest źle, mówi Ryan Howes. Nie oznacza to jednak, że należy poddać się ograniczeniom. Wręcz przeciwnie, dopiero, jak je rozpoznamy i uznamy, możemy je przekroczyć. Zaakceptowania wymaga to, ile mamy lat, w jakiej rodzinie się urodziliśmy, jakie mamy uzależnienia, kłopoty w relacjach czy niemożności finansowe. Musimy zaakceptować przeszłość, żeby wybrać przyszłość, czyli sprawy, na które wreszcie mamy wpływ.

12. Jesteś godny – to możesz poczuć podczas psychoterapii

Hibbert uważa, że wszyscy ludzie na terapii dążą tak naprawdę do jednego – chcą wreszcie poczuć swoją wartość. W głębi duszy każdy z nas jest nieskończenie doskonały. Poczucie tego to klucz do znalezienie sensu i radości życia.

13. Życie wymaga równowagi

Idea równowagi może wydawać się banałem, ale wszelkie kłopoty biorą się właśnie z popadania w skrajności. Ludzie, którzy pracują za dużo, za dużo czasu spędzają w internecie, za dużo jedzą, za dużo uprawiają seksu – cierpią. Podobnie jak ci, którzy odmawiają sobie przyjemniejszych stron życia. Umiejętność dążenia do równowagi jest czymś, co możesz osiągnąć podczas psychoterapii.

14. Liczenie się z czasowymi porażkami

To normalny aspekt bycia człowiekiem, że upadamy, robimy błędy i ponosimy porażki. Tak zdarza się i podczas terapii, zauważa Marter. Jednak warto wiedzieć, że potknięcie się nie oznacza, że znów jesteś w punkcie wyjścia. To tylko okazja, żeby jeszcze lepiej siebie poznawać, rozwijać się i iść do przodu. Życie jest procesem przypływów i odpływów, warto to zaakceptować.

15. Działanie od wewnątrz

Według Joyce Marter celem psychoterapii jest uświadomienie sobie, że szczęścia nie zapewni ci wymarzony stan konta czy odpowiednia ilość zgubionych kilogramów. Kluczowe jest działanie od wewnątrz, czyli praca nad sobą, która zaowocuje darami na zewnątrz. Osiągniesz wszystko, czego pragniesz, gdy poznasz siebie i odkryjesz swoje prawdziwe marzenia.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze