fbpx

6 sekretów stresu (cz.1)

6 sekretów stresu
123rf

Susan Krauss Whitbourne jest profesorem psychologii na University of Massachusetts oraz autorką 16 poczytnych książek psychologicznych. Jeśli wciąż potrzebujesz sposobów, żeby zmniejszyć skutki stresu, przeczytaj jak ujawnia sześć tajemnic na jego temat
Sekret 1: Stres jest w umyśle

Nie ma w życiu wydarzeń, które są obiektywnie stresujące. Jest to odczucie indywidualne. Naukowcy udowodnili, że stresować i to bardzo może urlop albo przebywanie w domu. To, co jest stresujące dla jednej osoby, dla innej może być neutralne, a nawet przyjemne i sprawiać, że czuje się lepiej. Zastanów się, co dla ciebie jest stresujące. Płacenie rachunków, konfrontacje z szefem, życie intymne, relacje z dziećmi? To, co stresuje, wywołuje negatywne emocje. Jeśli je tłumimy, pozbawiamy się życiodajnej energii i szansy na odczuwanie radości. Nie jesteśmy zadowoleni, produktywni, spełnieni. Tymczasem stres to po prostu sposób myślenia na pewne tematy. Jeśli masz przekonanie, że trudno jest przetrwać finansowo, boisz się wydawać pieniądze. Jeśli wydaje ci się, że ktoś cię skrzywdzi, stresują cię bliskie relacje. Jeśli zmienisz swoje myśli i idące za nimi uczucia – stres zniknie.

Sekret 2: Stres rodzi stres

Badania naukowe potwierdzają, że ważne jest jak przeżywamy codzienne sytuacje życiowe. Kiedy pozwolisz, żeby wewnętrzne napięcie z powodu jakiegoś wydarzenia objawiło się w twoim zewnętrznym zachowaniu, stres się nasila. Na przykład zdenerwujesz się rano na dziecko, to będziesz zła, stojąc w korku i na zebraniu w pracy. Kiedy zmartwisz się czymś, powodów do zmartwień będzie jeszcze więcej. W ten sposób nakręca się błędne koło negatywności. Dlatego warto na to, co się dzieje, reagować spokojnie. Eksperymenty badawcze udowadniają, że jeśli potrafimy mieć obiektywny, zdystansowany stosunek do zdarzeń, doświadczamy mniej przeciwności, które nas stresują.

Sekret 3: Zły humor z rana może zrujnować dzień

Można obudzić się po złej stronie łóżka – są na to naukowe dowody. U pracowników, którzy wstali w złym nastroju, ewidentnie widać spadek formy i wydajności. Możemy stwierdzić, że początek dnia w złym nastroju owocuje większym stresem. Dlatego tak ważne jest to, jak spędzasz ranek. Czy masz czas na spokojne budzenie się i relaksujące poranne rytuały? Czy raczej od rana śpieszysz się i denerwujesz się? Jeśli nie umiesz zadbać o spokojny początek dnia, możesz być pewna, że stres nie będzie cię opuszczał do wieczora.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze