Maria de Buenos Aires – premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

(Fot. materiały prasowe)

Warszawska Opera Kameralna przywita rok 2020 nowym przedstawieniem. Będzie to inscenizacja szczególnego dzieła w dorobku ojca Tango Nuevo – Astora Piazzolli „Maria de Buenos Aires” – pozycji, która w sposób jednoznaczny ugruntowała jego pozycję w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku.

Jedni nazywają ją operą złożoną z tang i milong, utrzymaną w głównym nurcie Tango Nuevo, inni – operetką, rozpisaną na ludzkie emocje, pasje, słabości i miłość, opartą na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria jest personifikacją Buenos Aires – miasta pięknego, ale kryjącego w sobie również mroczne, nieznane zaułki.

Tango Nuevo to muzyka, którą krytycy definiują w sposób dosyć barwny. Samego Piazzollę czynią kimś, kto tango – taniec zakazany, brudny, aż kipiący od erotyzmu – z portowych zamtuzów wyprowadził na filharmoniczne salony.

Z dziełem tym mierzyli się wybitni skrzypkowie i mistrzowie bandoneonu. Sam Gidon Kremer, którego rejestracja płytowa „Maria de Buenos Aires” to interpretacja wzorcowa, mówił: „To muzyka ‎pełna wirtuozerii, emocji i głębi, tak typowych dla dzieł innego mistrza, Nicolo Paganiniego. Bije z niej romantyzm i determinacja, uczucia tak silne, ‎że potrafią pchnąć do zbrodni”.

(Fot. materiały prasowe)

Za sceniczną oprawę spektaklu odpowiadać będą Michał Znaniecki (reżyseria) i Luigi Scoglio (scenografia), czyli tandem świetnie znany melomanom. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Hadrian Tabęcki, wybitny znawca muzyki tango nuevo. Choreografię stworzy Inga Pilchowska, a za brzmienie arcydzieła Piazzolli odpowiedzialny będzie zespół Tango Attack – formacja specjalizująca się we wszystkich stylach muzyki tangowej. Specjalnym gościem będzie wybitny wirtuoz i znawca muzyki Piazzolli – bandeonista Pablo Mainetti.