fbpx

Moda na seriale

Moda na seriale
123rf.com

Firma Samsung opublikowała raport* „Sposób, w jaki oglądamy telewizję”, który ujawnia, co ludzie najbardziej cenią w tym medium.
Z raportu wynika, że widzowie preferują oglądać tylko jeden odcinek ulubionego serialu na raz. Przyznaje się do tego aż połowa widzów w Europie (52 procent). Odstępstwo od tej reguły stanowią Włochy i Szwajcaria, gdzie odsetek zasiadających do wieloodcinkowych maratonów wynosi odpowiednio 60 i 62 procent.

U podłoża zachowań europejskich widzów leży szacunek wobec innych: ponad jedna trzecia (36 procent) twierdzi, że zawsze pyta przyjaciół lub znajomych, czy obejrzeli program, zanim zacznie z nimi rozmawiać na jego temat, aby uniknąć ujawnienia szczegółów fabuły. Jeden na pięciu respondentów (18 procent) stwierdza, że natknięcie się na spoiler w mediach społecznościowych wywołałoby u niego irytację. Niechęć do przedwczesnego poznania fabuły jest tak duża, że aż jedna czwarta europejskich widzów unika mediów społecznościowych, czasopism, gazet i audycji radiowych, żeby nie trafić na szczegóły dotyczące ulubionego serialu telewizyjnego.

Poproszona o komentarz ceniona cyberpsycholog Berni Good, stwierdza: „Przy tak emocjonalnym zaangażowaniu w serial telewizyjny nie jest zaskakujące, że zdradzenie fabuły wywołuje spore wzburzenie. Psychologowie zauważyli, że ludzie odpowiadają na pozytywne zachowanie, takie jak nieujawnianie szczegółów fabuły, innymi przyjaznymi zachowaniami. Nazywa się to wzajemnością. Daje im to poczucie postępowania fair play. Wzajemność jest czymś pozytywnym, ponieważ mała przysługa może wywołać uczucie zobowiązania i wspaniale rozwijać relacje międzyludzkie. W związku z tym nieujawnianie szczegółów fabuły w przypadku, gdy wiesz, że ktoś inny lubi dany serial, pozwala nabrać pewności, że inni nie będą również tego robić w stosunku do nas”.

Jakie są kultowe polskie seriale?

Aż 50 procent badanych deklaruje, że oglądanie telewizji stanowi odskocznię od codziennego życia, ale jednocześnie wywołuje stres wynikający z emocjonalnego zaangażowania w oglądane seriale. Jaki sytuacje są najbardziej stresujące?

  1. Koniec ulubionego serialu. Prawie połowa (46 procent) europejskich widzów przyznaje się do smutku po obejrzeniu ostatniego odcinka ulubionego serialu. 51 procent po zakończeniu serialu angażuje się w coś nowego, a jedna szósta (16 procent) przyznaje się do potrzeby natychmiastowego „wypełnienia pustki” innym serialem.
  2. Oglądanie kluczowych momentów seriali telewizyjnych.Tylko 43 procent respondentów twierdzi, że nie wraca myślami do złych rzeczy, które przytrafiają się ich ulubionym bohaterom, a jedna trzecia (33 procent) odczuwa niepokój po zawieszeniu akcji.
  3. Przerwa w oglądaniu serialu. Prawie połowa (45 procent) widzów staje się tak pochłonięta oglądaniem serialu telewizyjnego, że stresuje się, a nawet złości w takich okolicznościach.

„Europejscy widzowie telewizyjni wyraźnie rozkoszują się swoimi serialami, oglądając każdy odcinek z uwagą i unikając spoilerów, gdzie tylko to możliwe. Wiemy, że oglądanie telewizji w gronie rodzinnym jest nadal niezwykle popularne. Dlatego naszą pasją jest zapewnianie im jak najlepszych wrażeń. Premierowe i finałowe odcinki seriali są ważnymi momentami dla widzów, którzy zasługują na najlepsze wrażenia. Tych dostarczą telewizory Samsung Curved UHD”, stwierdza Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska.

* Badanie przeprowadzone przez www.onepoll.com we wrześniu 2014 w pięciu krajach europejskich (Wielka Brytania, Włochy, Belgia, Szwecja i Szwajcaria) na reprezentatywnej grupie 4500 osób powyżej 16 roku życia. Przeprowadzono ok. 1000 wywiadów w każdym kraju, z wyjątkiem Szwajcarii, gdzie miało miejsce 500 wywiadów. Żródło: Samsung Electronics Polska

?>