1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Tydzień Filmu Niemieckiego w Warszawie!

Zobacz galerię 8 Zdjęć
Tydzień Filmu Niemieckiego to największy przegląd kina niemieckiego, który zdecydowanie wpisał się na stałe w styczniowy kalendarz kulturalnych wydarzeń stolicy. Warszawska edycja odbędzie się od 18 do 24 stycznia  - jak zwykle w Kinie Muranów.

W tegorocznym programie widzowie spotkają ponownie aktorów, takich jak Sandra Hüller, która dwa lata temu zagrała główną rolę w filmie „Toni Erdmann“ czy Susanne Wolff, która wystąpiła w filmie Volkera Schlöndorfa „Powrót do Montauk”. Z kolei Lars Kraume, reżyser filmu „Milcząca rewolucja”, jest znany polskim widzom z obrazu „Fritz Bauer kontra państwo”. Franza Rogowskiego, głównego bohatera filmu „Walc w alejkach”, można zaś śmiało nazwać niemieckim „shooting star” - podczas Berlinale 2018 otrzymał Niemiecką Nagrodę Filmową dla Najlepszego Aktora. Wśród filmów tegorocznej edycji przeglądu znalazł się również debiut kinowy Felixa Hassenfratza - reżysera, który być może stworzył pierwszy nowoczesny „anty-heimat-film”– mówi Renata Prokurat z Goethe-Institut.

 

 

Siedem dni = siedem filmów

Przegląd rozpocznie film „3 dni w Quiberon” w reż. Emily Atef, czyli intymny obraz niemiecko-francuskiej gwiazdy filmowej, Romy Schneider. Akcja filmu rozgrywa się w jednym z kurortów w Bretanii, do którego aktorka zaprasza swoją dawną przyjaciółkę. Towarzyszy im fotograf Robert Lebeck, który namówił Romy na słynny wywiad z dziennikarzem Michaelem Jürgsem. Film Emily Atef ukazuje istotę współczesnych mediów – bezlitosnych, pozbawionych skrupułów, nastawionych tylko na to, aby przyciągnąć uwagę jak największej ilości głodnych sensacji odbiorców.

 

Drugiego dnia na ekranie zobaczymy „Walc w alejkach” Thomasa Stubera z Sandrą Hüller w jednej z głównych ról. To historia Christiana, który rozpoczyna pracę w wielkiej hurtowni spożywczej i trafia pod opiekę Brunona. Ich rozmowy toczą się wokół lokalnej perspektywy ekonomicznych i politycznych skutków wywołanych przez niemieckie zjednoczenie, a także tego jak wpłynęły na życie okolicznych mieszkańców.

 

Z kolei Nicolas Wackerbarth brawurowo na ekran przeniósł swoje doświadczenia z różnych castingów. Z okazji 75 urodzin Rainera Wernera Fassbindera ma powstać remake „Gorzkich łez Petry von Kant”, a w tytułowym „Castingu” biorą udział cztery aktorki. Jednak dla Very – reżyserki filmu – żadna z nich nie wypada przekonywująco. Wydłuża więc etap przesłuchań tym samym wywołując zniecierpliwienie ekipy producenckiej. W filmie obserwujemy jak na potrzeby „sztuki” wykorzystuje się cechy charakteru, predyspozycje społeczne i życie prywatne, jak dochodzi do przenikania się scenariusza filmu z rzeczywistością.

 

Czwartego dnia widzowie wyruszą w podróż razem z bohaterami filmu „Daleko. Historia drogi dookoła świata”. Wiosną 2013 roku Gwen i Patrik wyruszyli z niemieckiego Freiburga z plecakami i postanowieniem, że ich wyprawa odbędzie się tylko drogą lądową i morską, skierowali się na wschód, aby kiedyś od zachodu dotrzeć z powrotem do domu. Jeździli autostopem, często nocując w prywatnych domach, czasem rozbijali namiot. Wyprawa prowadziła przez kraje Kaukazu, Bliskiego Wschodu, Azji Południowej i Centralnej, Ameryki Środkowej i Europę – film jest relacją z tego wielkiego przedsięwzięcia.

 

Kolejnym filmem będzie „Milcząca rewolucja” Larsa Kraume, znanego polskim widzom z obrazu „Fritz Bauer kontra państwo”. Scenariusz filmu oparty jest na prawdziwych wydarzeniach opisanych w książce Dietricha Garstki, dyrektora szkoły, w której miały one miejsce. Dwaj przyjaciele z małego NRD-owskiego miasteczka po obejrzeniu informacji dotyczących ofiar powstania węgierskiego, pośród których znalazł się piłkarz Ferenc Puskása, postanowili podzielić się tą historią ze swoimi szkolnymi kolegami. Część z nich nie chce wierzyć ich słowom, ponieważ przekaz miejscowych mediów jest zupełnie inny, ale ostatecznie głosowanie przesądza o uczczeniu poległych Węgrów minutą ciszy podczas zajęć. Gest młodzieży niesie za sobą jednak poważne konsekwencje.

 

Film „Styx”, z Susanne Wolff w roli głównej, zadaje widzom odwieczne pytanie o postawę jednostki wobec rozgrywającej się na jego oczach tragedii, a także o granice indywidualnej odpowiedzialności za udzielenie pomocy potrzebującym bądź jej odmowę. Rike, która na co dzień jest lekarką pracującą w pogotowiu ratunkowym,  podczas swojego urlopu wyrusza  jako samotna żeglarka  z Gibraltaru na tropikalną Wyspę Wniebowstąpienia. Silna, pewna siebie podróżniczka pewnego dnia budzi się po sztormie i widzi przed sobą stary kuter wypełniony uchodźcami, który ugrzązł na morzu. Bohaterka próbuje wezwać pomoc, jednak jej próby okazują się bezskuteczne…

 

Na zakończenie przeglądu zobaczymy film „Zagubiona” Felixa Hassenfratza, który podejmuje trudny temat wykorzystywania seksualnego w rodzinie. Siostry Maria i Hannah mieszkają wraz z owdowiałym ojcem w małej miejscowości w południowych Niemczech. Na przykładzie głównej bohaterki reżyser pokazuje widzom, jak trudno jest się przyznać do przemocy, przełamać milczenie, poprosić o pomoc. Maria boi się, że Hannah będzie kolejną ofiarą ojca. Przytłoczona poczuciem wstydu i strachu nie potrafi też, choć bardzo chce, nawiązać intymnego kontaktu z Valentinem – wędrownym stolarzem, który pomaga w remoncie kościoła. Jedynym ratunkiem wydaje się być dla Marii ucieczka.

 

Tydzień Filmu Niemieckiego 18-24 stycznia 2019 Kino Muranów, ul. Gen. Andersa 5

Szczegółowy program:

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze