1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Jeszcze bliżej lasu – siedzisko for/rest nagrodzone w konkursie Mazda Design Experience

(Fot. Martyna Piątek)
(Fot. Martyna Piątek)
Proste, funkcjonalne, zaprojektowane w duchu eko, co więcej: zachęcające do częstszych wypadów do lasu i bliskiego obcowania z naturą. Takie jest siedzisko for/rest, projekt nagrodzony w konkursie Mazda Design Experience.

„Siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie” – ten wers z fraszki Kochanowskiego wraca do mnie, ilekroć w trakcie wypraw do lasu przychodzi pora na chwilę relaksu. Najmilej przysiąść wtedy na miękkim, rozgrzanym od słońca mchu, często jednak zamiast tego trzeba przykucnąć, bo ziemia wilgotna, a mech mokry jak gąbka. A w kucki, co by nie mówić, trudno wystawiać twarz do słońca i delektować się pięknem lasu.
Myślę, że do podobnych wniosków doszła autorka projektu przenośnego siedziska o wiele mówiącej nazwie: for/rest – Martyna Piątek. Przypomina ono pakowną torbę, którą można zarzuć na ramię. Wypełnienie siedziska stanowią zmielone odpady korkowe, dzięki czemu jest ono lekkie i wygodne do noszenia. Pokrowiec z tkaniny korkowej jest wodoodporny i zapewnia dobrą izolację termiczną.
Co ciekawe, projektantka celowo nie przewidziała kieszeni na telefon czy książkę, bo jak czytamy w opisie projektu: „najcenniejszą wartością, jaką daje for/rest, jest możliwość zatrzymania się, złapania oddechu i chwilowego odcięcia od przytłaczającej codzienności”.

(Fot. Martyna Piątek) (Fot. Martyna Piątek)

Projektantka przyznaje, że do stworzenia projektu mobilnego siedziska zainspirowała ją japońska praktyka shinrin-yoku – w dosłownym tłumaczeniu oznaczająca „leśną kąpiel”. W Japonii praktyka ta ma rangę terapii medycznej, polega na uważnych spacerach po lesie, w czasie których poza marszem istotna jest relacja z otaczającą naturą.

Projekt for/rest został nagrodzony w konkursie Mazda Design Experience 2020/21, jury doceniło siłę prostoty, czystość przekazu i skłanianie do kontaktu z naturą.

for/rest to projekt, który wpadł mi w oko w pierwszej chwili. Nie ma w nim nic, co by było zbędne albo stanowiło nadmiar. Bardzo ważny jest aspekt doświadczenia – obiekt otwiera nas na naturę, skłania do wyciszenia, doświadczenia i rekreacji. To ważne, zwłaszcza w czasach, gdy możliwość kontaktu z naturą staje się luksusem. Sam przedmiot jest przyjemny w odbiorze, estetyczny, przemyślany i w tym sensie pasuje do Mazdy” – tak uzasadnia swój wybór Tomek Rygalik, projektant i juror konkursu.

Mazda Design jest konkursem organizowanym przez Mazdę Motor Poland, który nieprzerwanie od 2009 r. nagradza młodych polskich projektantów w takich dziedzinach, jak wzornictwo, grafika, architektura czy moda.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze