Organizacja czasu – 6 wskazówek

organizacja czasu

Jeśli nauczysz się dobrze zarządzać czasem, zasmakujesz wolności od odczuwania presji i stresu. Staniesz się bardziej produktywna i więcej czasu będziesz mogła poświęcić na relaks.
Nie ma jednej recepty na zarządzanie czasem. To sprawa indywidualna niczym dobieranie dżinsów. Każdemu trochę coś innego służy. Oto kilka najczęściej stosowanych wskazówek, które większości ludzi pozwalają skutecznie kontrolować czas.

1. Lista

Listy spraw do załatwienia naprawdę działają. Spisz to, co masz do zrobienia. Możesz dodatkowo ustawić sobie przypomnienia w telefonie. Tajemnicą robienia list jest umieszczanie na niej spraw możliwych do wykonania oraz ustalanie czasu, w jakim zostaną wykonane. Ważne też jest, żeby na liście nie było za dużo wypisanych zadań. Podziel listy na domowe, osobiste, zawodowe.

2. Trzymanie się terminów

Kiedy już ustalisz terminy wykonania planu, trzymaj się ich. Żeby ci się to udało, terminy muszą być „bezpieczne”, czyli spokojnie osiągalne.

3. Rezygnacja z multitaskingu

Może nam się wydawać, że robieniu kilku rzeczy naraz nas uratuje, bo zaoszczędzimy czas. Nic bardziej błędnego – multitasking jest mało efektywny. Nasz umysł pracuje zdecydowanie produktywniej, jeśli jest skoncentrowany tylko na jednej czynności. Dbaj o koncentrację uwagi, a będziesz miała więcej czasu.

4. Delegowanie obowiązków

To też jest ważna umiejętność. Jeśli jesteś Zosią Samosią, licz się z tym, że masz mało czasu. Taka postawa może wynikać z tego, że potrzebujesz kontrolować rzeczywistość, wszystko wiedzieć, wszystko zrobić, nad wszystkim sprawować władzę. Tak naprawdę wewnątrz odczuwasz dużo niepokoju. Tłumienie go sprawia, że nie jesteś skuteczna, za to zdenerwowana, że czas ci ucieka. Delegowanie wcale nie jest oznaką słabości, raczej życiowej mądrości i zaufania do innych.

5. Odpoczywaj

Duża koncentracja uwagi wymaga odpowiednio dużego odpoczynku. Naucz się robić sobie przerwy w pracy. Tak ustal harmonogram, żeby relaks znalazł w nim swoje ważne miejsce. Poszukaj czas na nicnierobienie, na ruch, medytację, spacer. Gdy tego nie uwzględnisz, doprowadzisz się do stanu wypalenia z powodu stresu.

6. Nagradzaj się

Naucz się, że każdy twój sukces w organizacji czasu, potrzebuje nagrody. Ciesz się z tego, że udało ci się zmienić jakiś zgubny nawyk w dobry. To najlepsza motywacja, żeby jeszcze skuteczniej panować nad czasem, czyli tak naprawdę nad własnym życiem.

Pani swojego czasu – TUTAJ