fbpx

10 kroków, żeby się nie pokłócić

kłótnia
123rf.com

Oto 10 wskazówek, które pozwolą ci skutecznie zarządzać gniewem podczas rozmów. Najczęściej wymyka nam się on spod kontroli, a później żałujemy wypowiedzianych słów. Niepotrzebnie.
1. Opuść miejsce rozmowy

Gdy czujesz, że gniew eskaluje i niewiele da się z tym zrobić, możesz spokojnie opuścić pokój lub z wdziękiem zmienić temat. Nie należy bać się tego sposobu, lepiej tak postąpić, niż poranić się w kłótni.

2. Bądź w kontakcie ze swoim gniewem

I reaguj na niego na bieżąco. Lepiej wcześniej wycofać się z rozmowy, niż później. Im bardziej gniew się nasila, tym trudniej nam wyjść lub zmienić temat. 4 punkty w skali do 10 to już ten moment, żeby zacząć się wycofywać, by wrócić do tematu, gdy będziemy spokojniejsi.

3. Zmień percepcję

Skoncentruj się na czymś innym niż trudna rozmowa. Wyjrzyj przez okno, albo wyjdź na świeże powietrze, albo po prostu myśl o czymś zupełnie innym.

4. Pomyśl o czymś przyjemnym

Zamknij oczy i wyobraź sobie, że leżysz na plaży, na łące, odpoczywasz na szczycie góry. Przywołaj obraz, który cię uspokoi. Możesz też przypomnieć sobie jakieś zabawne sytuacje, żeby poprawić sobie humor.

5. Oddychaj głęboko

Głębokie miarowe oddychanie uspokaja umysł i gasi wewnętrzny ogień gniewu. Już kilka oddechów potrafi sprawić, że kontaktujemy się z naszymi spokojniejszymi emocjami.

6. Rozluźnij mięśnie

Połóż się i poczuj ciężar ciała, ręce trzymaj bezwładnie wzdłuż tułowia. Gdy już poczujesz rozluźnienie, skoncentruj się na mięśniach wokół ust. Postaraj się uwolnić z tego miejsca napięcie.

7. Uśmiechnij się

Kiedy uspokojona wrócisz do partnera, przywitaj go uśmiechem. Nawet zmuszanie się do uśmiechu daje pozytywne rezultaty, bo mózg dostaje sygnał, że ma otworzyć się na pozytywne emocje.

8. Gesty życzliwości

Złapanie za rękę, przytulenie chociażby zaproponowanie herbaty lub spaceru – takie gesty mogą pomóc przełamać trudny moment. Zbliż się do partnera i poczuj, w jakim on jest stanie emocjonalnym.

9. Wróć do tematu

Spróbuj zapytać, czy teraz jest już moment, żeby ponownie rozpatrzeć bolesną kwestię, czy razem podejmujecie decyzję, że odkładanie ją na jakiś czas na bok. Jeśli wybierzecie drugą opcję, nie wracaj do niej przez półsłówka czy złośliwości na ten temat.

10. Słuchaj uważnie

Gdy już wrócicie do tematu, postaraj się zapomnieć na chwilę swoje argumentu i odłóż chęć, żeby wygrać i coś osiągnąć. Gdy uważnie wysłuchasz drugą stronę, pojawią się rozwiązania, które będą dobre dla ciebie i dla partnera.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze