fbpx

Dobre intencje w komunikacji

intencje w komunikacji
123rf.com

One mogą sprawić, że relacja zacznie przynosić spełnienie, bo pojawi się zrozumienie i chęć zbliżenia do drugiej osoby.
1. Postaraj się zrozumieć wcześniej niż ktoś cię poprosi o zrozumienie

Powszechnym negatywnym wzorcem w komunikacji jest powtarzający się cykl krytyki i obrony. Jedna strona rozpoczyna atak, druga nie niego odpowiada. Każdy jest wtedy okopany na swojej pozycji, co uniemożliwia porozumienie. Jeśli przerwiesz taki cykl świadomą chęcią zrozumienia drugiej osoby bez krytykowania lub bronienia się – oboje wygraliście.

2. Przestań mówić, by usłyszeć

Gdy krytyka i obrona stają się agresywne, dynamika rozmów przyśpiesza. Gdy w ten sposób rozmawiamy umyka nam to, co chcemy wyrazić. Skoncentruj się na tym, co mówi do ciebie twój partner. Na chwilę przestań mówić, tylko słuchaj. W ten sposób dasz wam szansę na rozmowę dorosłego z dorosłym.

3. Bądź ciekawa perspektywy partnera

Zainteresuj się szczerze, jak czuje, jak myśli, ja działa twój partner. Wczuj się w jego położenie. Gdy zorientuje się, że jesteś nim prawdziwe zainteresowana, zyskasz sojusznika, stracisz wroga. Kiedy zorientujesz się, że zbliża się kłótnia, przyjmij zaciekawioną postawę wobec partnera. Zobaczysz, co się wydarzy.

4. Poznaj swoje psychiczne deficyty

Kiedy masz świadomość, co aktywuje twoje negatywne emocje, na przykład złość, rozżalenie czy poczucie krzywdy, możesz je kontrolować. Wszyscy nosimy bagaż z przeszłości. Każdy z nas został obdarzony jakąś mieszanką miłości i odrzucenia i nosi z tego powodu psychiczne rany. To czułe punkty, które się uaktywniają w określonych sytuacjach, najczęściej relacyjnych. Kiedy nieświadomie na nie reagujemy, pojawiają się nieporozumienia, które nadal ranią.

5. Sięgnij po empatię

Empatyczna reakcja na partnera tworzy poczucie bezpieczeństwa i zaufanie. Jeśli jesteś w stanie przyjąć perspektywę partnera, empatia pojawia się niemal automatycznie. Empatia nie oznacza rezygnowania ze swojego punktu widzenia, ale chwilowe postawienie partnera na pierwszym planie. Gdy on poczuje w tobie tą zmianę, jest szansa że się otworzy i przestanie powielać deficytowe wzorce krytyki i obrony.

6. Bądź wyczulona na ukryte emocje partnera

Pod atakiem i agresją kryje się zwykle lęk wynikający z niezaspokojonych pragnień. Ten krzyk skierowany w twoją stronę to nieprzeżyte emocje. Popatrz się na partnera w ten sposób. Intencja zrozumienia jego bólu może zdziałać cuda.

7. Przewidywanie problemów

Najczęściej dzieje się tak, że w związku długo powielamy jakiś bolesny schemat. Po pewnym czasie dzięki uważności można przewidzieć, jak się sprawy potoczą i jak będzie wyglądać wasza komunikacja. Dlatego staraj się zapobiegać negatywnemu scenariuszowi wydarzeń.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>