Nawadnianie organizmu w czasie ćwiczeń

Nawadnianie_organizmu
123rf.com

W czasie ćwiczeń nie wolno zapomnieć o nawadnianiu organizmu. Ale co i w którym momencie pić? Oto kilka wskazówek.


Jeśli ćwiczysz ponad 30 minut, pamiętaj, żeby dobrze nawodnić organizm. Godzinę wcześniej wypij napój izotoniczny (woda, węglowodany, elektrolity). Napój powinien być chłodny, ale nie zmrożony (10-15 ˚C). Pamiętaj też, że produkty dostępne w sprzedaży mogą zawierać za dużo cukru, więc lepiej rozcieńczać je wodą.

Ważne, żeby nie doprowadzić do silnego pragnienia w czasie ćwiczeń. To nie tylko osłabia wydolność ale może doprowadzić do skurczu albo zapalenia ścięgna. Lepiej pić ok. 100-200 ml napoju co 15-20 min niż większą ilość jednorazowo. Po zakończeniu ćwiczeń trzeba uzupełnić poziom płynów i soli mineralnych.

Jak przygotować napój izotoniczny?

Składniki: cukier, herbata zielona albo o smaku cytrynowym, sól.

Przepis: rozpuść 30 g/l (wysoka temperatura powietrza) – 70 g/l (niska temperatura powietrza) cukru w zaparzonej herbacie. Dodaj szczyptę soli i rozcieńcz wodą. Wstaw do lodówki do schłodzenia.

Napój trzeba wypić w ciągu 24 godzin po przyrządzeniu.