Powrót do szkoły: jak zadbać o dobre samopoczucie dziecka?

fot. iStock

Wakacje powoli dobiegają końca. Od połowy sierpnia większość rodziców myśli już o wyprawce do szkoły i zorganizowaniu na nowo codziennych obowiązków. Dobrze zaplanować wiele spraw już teraz, żeby przełom sierpnia i września nie był zbyt nerwowy.  

Zeszyty, podręczniki, przybory szkolne są oczywiście podstawą w wyposażeniu dziecka, ale warto zwrócić jeszcze uwagę na inne aspekty, takie jak choćby ubiór. „Jak cię widzą tak cię piszą” – możemy się z tym powiedzeniem nie zgadzać, ale jednak nasz wygląd zewnętrzny i ubranie mają duży wpływ na to jak jesteśmy postrzegani. I niestety, ta zasada obowiązuje też wśród dzieci, szczególnie w wieku szkolnym. Już w przedszkolu dziewczynki lubią ubierać się na różowo, podobnie jak ich koleżanki, a chłopcy chcą nosić ubrania z super bohaterami. Jeśli nam się to nie podoba – trudno, ale nie odmawiajmy dzieciom małych radości. Nie chodzi o to, żeby kupować im drogie, markowe ciuchy, w których będą się wyróżniać i na tej materialnej bazie budować swoje poczucie wartości. Na dłuższą metę i tak okaże się to zgubne. Zadbajmy jednak o ładny, estetyczny ubiór naszych pociech. Szukajmy takich ubrań, takich krojów i kolorów, w których nasze dziecko wygląda dobrze.  To zależy m.in. od tego jaką ma posturę, cerę, kolor włosów i oczu. Jeśli mamy oszczędzić 5 zł., ale tym samym źle wpłynąć na samopoczucie dziecka w grupie to warto się zastanowić…

Możliwości na rynku jest wiele. Nietrudno znaleźć dobrej jakości ubrania za przyzwoitą cenę. Gdy dziecko będzie czuło się dobrze w swoim stroju, z pewnością wpłynie to korzystnie na jego nastawienie do samej szkoły. W nowym ubraniu chętniej pokaże się rówieśnikom po wakacyjnej przerwie.

Co ma do zaproponowania sprawdzona polska marka 5.10.15.?

 

Uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego to znakomita okazja na eleganckie stylizacje. Specjalnie na ten dzień przygotowaliśmy dla chłopców eleganckie zestawy z koszulą i marynarką, którą w przekorny sposób można zastąpić eleganckim swetrem w college’owym stylu zestawionym z koszulką polo. Nasze pomysły na dodatki to krawat śledzik, muszka, szelki oraz kamizelka.

Dziewczynkom proponujemy klasyczne kolory, takie jak biel i granat, przełamane szarościami, a także akcentami w kolorze srebra oraz pudrowego różu. Uroczymi ozdobami towarzyszącymi stylizacjom są kokardy, groszki oraz plisy i falbanki.

Projektanci podczas tworzenia tegorocznej kolekcji na kolejne dni szkoły postawili na swobodę oraz wesołe kolory. Dziewczynki znajdą w niej np. sukienkę w kratę oraz ubrania w klasyczne paski, a także pastelowy pudrowy róż i uwielbiane przez najmłodszych koty. Nie zabraknie oczywiście modnych i wygodnych,kolorowych legginsów.

Czerwień i żółć z dodatkiem granatu i jeansu zdominują natomiast kolekcję dla chłopców. Pojawią się w niej m.in. kurtki bomberki, dopasowane spodnie dresowe oraz wygodne bluzy. Nie zabraknie zabawnych i stylowych nadruków, charakterystycznych dla marki 5.10.15.

 

Czego jeszcze potrzebuje dziecko, żeby w szkole poczuć się dobrze i komfortowo?

Przede wszystkim właściwego nastawienia i poczucia bezpieczeństwa. Jeśli idzie po raz pierwszy do nowej szkoły powinno mieć w rodzicach duże wsparcie. Gdy zadbamy o to, co podstawowe, czyli o wszystkie potrzeby materialne, skupmy się na tych mentalnych i emocjonalnych. To dorośli kształtują u dziecka postrzeganie. Ważne więc, żeby nastawili dziecko pozytywnie: pójście po raz pierwszy do szkoły jest wielką przygodą, daje możliwość poznania nowych przyjaciół, nauczenia się nowych, ciekawych rzeczy, większej odpowiedzialności. Dziecko może poczuć się wtedy bardziej „dorosłe”. Oczywiście, w razie problemów, zapewniamy je, że zawsze może liczyć na naszą pomoc. Możemy, dla otuchy, posłużyć się jakąś historią z naszego życia, naszego dzieciństwa. Nie obawiajmy się też korzystać z pomocy psychologa. Dziecko, gdy jest zagubione, a z racji wieku nie ma jeszcze dobrze przyswojonych zasad, może popaść w nieodpowiednie towarzystwo i np. zostać sojusznikiem grupy, która dokucza innym, albo zostać kozłem ofiarnym. Dlatego bądźmy czujni, szczególnie w pierwszych miesiącach i poświęcajmy mu więcej czasu, aby w razie czego, móc szybko zainterweniować.

Zwróćmy też uwagę na samopoczucie dziecka, które idzie do kolejnej klasy. Czy chętnie wraca do swoich rówieśników? Co mówi o nauczycielach? Czy mocno przeżywa powrót do szkoły? A może szkoła kojarzy mu się tylko z nudą? W trakcie wspólnych wakacji dzieci nieraz zaczynają się zwierzać ze swoich szkolnych problemów. Jednak nie zawsze. Pamiętajmy, że trudności w relacjach z rówieśnikami przekładają się też na motywację i nastawienie do nauki, a także na zdrowie, ponieważ dziecko może doświadczać przewlekłego stresu. Nie bójmy się zmian i konkretnego działania. W wielu sytuacjach dziecko samo sobie nie poradzi, szczególnie jeśli trafiło do grupy, która go nie akceptuje. Czasami zmiana klasy lub szkoły to najlepsze wyjście z sytuacji. Odpowiednie środowisko pomaga rozwijać zainteresowania i zachęca do poznawania nowych zagadnień. Gdy dziecko nie czuje się zaszczute, przytłoczone, odseparowane… szybko poszerza horyzonty.

Dociekajmy też z czego wynika tzw. „nuda” – jeśli szkoła kojarzy się dziecku tylko ze stratą czasu to znaczy, że coś jest nie tak. Dziecko może mieć zbyt mało stymulacji, za mało ruchu. Problem może jednak wynikać z uzależnienia od komputera, smartphone’a, czy telewizji. Wówczas wszystko co nie należy do medialnych, elektronicznych rozrywek staje się nużące. Takich symptomów tym bardziej nie lekceważmy. Coraz więcej dzieci korzysta z terapii i nie jest to już niczym niezwykłym.