Polacy są jednym z najbardziej świadomie żyjących narodów w Europie. Coraz częściej robimy zakupy w przemyślany sposób, planujemy menu dla całej rodziny z wyprzedzeniem, kupujemy sezonowe, niepaczkowane produkty, a także chętnie korzystamy z technologii, które nam to ułatwiają.
Dzięki temu nie tylko dbamy o naszą planetę, ale również oszczędzamy czas i pieniądze. Aż 75% z nas segreguje odpady, 71% nie kupuje paczkowanej żywności, a 55% deklaruje, że na własnym balkonie hoduje owoce i warzywa.
JAK TO WYGLĄDA W EUROPIE?
- Conscious life – ten styl życia charakteryzuje: świadoma i mądra konsumpcja; zmniejszanie ilości wyrzucanego jedzenia; nierzadko kupowanie produktów niepaczkowanych i sezonowych – jest to efektem mocno zakorzenionych wartości, które są wyznacznikiem zrównoważonego zachowania i życia. Polska, na równi z Włochami, Wielką Brytanią i Francją, najmocniej identyfikuje się z tym stylem życia, co ma ogromny wpływ na jego przenikanie i rozprzestrzenianie się w całej Europie.
- Tetris life– to filozofia, której istotą jest połączenie się ludzi, rzeczy, miejsc i czasu w pełnym obowiązków życiu rodzinnym i pracy. Ten styl życia jest często wykorzystywany w codziennym zbilansowanym życiu. Powstał w Europie na fundamentach wynikających z braku czasu i ogromnej chęci zaoszczędzenia go poprzez wprowadzanie efektywnych i efektownych działań.
- Shared life – styl życia opierający się na socjologiczno-ekonomicznych zjawiskach, które polegają na dzieleniu się nie tylko produktami i usługami, ale wszystkimi aspektami codziennego życia, w tym jedzeniem i wspólnym spożywaniem posiłków.
- Seamless life– to praktyczne i wydajne używanie nowych materiałów i technologii – ten sposób postępowania wciąż jest daleki od stania się dzienną normą. Pragnienie, aby technologia stała się jeszcze bardziej satysfakcjonująca i użytkowa będzie w najbliższej przyszłości chętnie poruszanym tematem.
- Nomadic life – styl życia skoncentrowany przede wszystkim na spontaniczności, przeznaczeniu i zmienności – jest to bardziej codzienna praktyka niż wspólnie dzielona wartość. Bycie koczownikiem jest sposobem na eksperymentowanie, jednak nie jest to stały pogląd.
A JAK TO JEST W POLSCE?
Najczęstszy w Polsce styl życia często nazywany jest również zrównoważonym życiem, w którym dba się o naszą planetę, ludzi i siebie samych, a to wszystko dzięki wyznawanym mądrym wartościom i zachowaniom. Nowe etyczne i ekologiczne poglądy przyczyniły się do zrodzenia nowej estetyki, postaw i przyzwyczajeń, które praktycznie nie mają negatywnego wpływu na planetę, a stosujące je jednostki czerpią z nich psychologiczne i fizyczne korzyści. Redukcja ilości zmarnowanej żywności jest priorytetem dla Unii Europejskiej, co zmusza zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstwa do zmiany swoich praktyk i zachowania.
Polska wyróżnia się na tle innych krajów jako miejsce, w którym ludzie częściej robią zakupy, dbają o to, aby za każdym razem kupować mniej jedzenia i unikają wyrzucania żywności. Tym samym kupujemy sezonowe owoce i warzywa, starannie przygotowując listę zakupów jeszcze przed wyjściem z domu, a zakupy robimy przede wszystkim na targach – w ostatnich latach stało się to obowiązującym w Polsce standardem.
W Polsce Internet ma ogromny wpływ na rozpowszechnianie się i promocje dobrych nawyków. To u nas powstaje coraz więcej stron internetowych zajmujących się tą tematyką, zawierających m.in. porady, artykuły i opinie na temat przemysłu spożywczego i zasad niemarnowania żywności. Powstają także aplikacje na telefony komórkowe, które pomagają konsumentom zrozumieć co zawiera w sobie jedzenie, jaki ma skład i czy jest dobre dla organizmu.
Zmienia się także rynek gastronomiczny – coraz większa liczba restauracji wprowadza u siebie możliwość zabrania pozostałości po obiedzie do domu. W Polsce już 48% z nas pyta czy istnieje taka możliwość.
Pakowanie żywności jest kolejną znaczącą kwestią. Aż 75% Polaków regularnie segreguje śmieci i 71% decyduje się na zakup niepaczkowanej żywności, aby uniknąć plastikowych i szklanych opakowań. Dlatego też najnowszym trendem w designie jest wykorzystywanie opakowań biodegradowalnych, których przydatność kończy się wraz z jedzeniem. Szwedzkie studio designu Tomorrow Machine stworzyło specjalne prototypowe opakowania na żywność dla supermarketów – zrobione jedynie z wodorostów i wody.
Polacy zaczęli też odkrywać głęboki związek z naturą i przyjemność produkowania własnej żywności zgodnie z porami roku, 55% z nas deklaruje, że hoduje własne owoce i warzywa – także w mieście na balkonach.
CO TO MÓWI O NAS?
Polacy są jednymi z najbardziej świadomych konsumentów w Europie – nasze poczucie odpowiedzialności z każdym dniem rośnie. Dlatego też chętnie wykorzystujemy nowe technologie, które nie tylko pomagają nam poznać jakość jedzenia, ale także planować zakupy, domowy budżet i menu dla całej rodziny.
[1] Internetowe badanie ilościowe zostało przeprowadzone w styczniu 2015 roku przez insytut badań Research Plus Institute; przeliczniki oraz kwestionariusz został opracowany przez Memethic Lab. Kraje objęte badaniem: Włochy, Francja, Wielka Brytania, Polska, Rosja, Belgia, Holandia, Szwecja.
Badanie ilościowe – próba badawcza:
- 3 300 ankietowanych: 500 we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Polsce, Benelux’ie (250 w Holandii i 250 w Belgii); 300 ankietowanych w Szwecji
- Płeć: 70% kobiet, 30% mężczyzn, w wieku 23-60