1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Uważność na tu i teraz - proste ćwiczenie

Uważność na tu i teraz - proste ćwiczenie

123rf.com
123rf.com
Świat, w którym żyjemy, narzuca nam szybkie tempo, zmuszając do wielu aktywności. W biegu tym gubimy siebie, tracąc uważność na swoje uczucia i na to, co wydarza się w tu i teraz. Jak temu zapobiec? Wystraczy kilka minut, by wykonać proste ćwiczenie.

Praktyka uważności redukuje stres, leczy z przewlekłego bólu, depresji, ataków lęku. Pomaga się zrelaksować i uczy jak zachowywać samokontrolę nad emocjami. Zmienia na mniej krytyczny sposób myślenia oraz rozwija akceptację życia takiego, jakim jest.

Badania opublikowane w Journal of American College Health wskazują, że ćwicząc codziennie jakiś rodzaj medytacji, relaksacji czy po prostu robiąc ćwiczenia oddechowe, poprawiamy sobie jakość snu i przemiany materii. Lepiej funkcjonujemy na poziomie fizycznym i psychicznym. Jesteśmy bardziej aktywni, witalni. Regulujemy emocje, skupiając się na pozytywnych aspektach życia. W praktyce wygląda to tak, że nie zamartwiamy się i nie ulegamy lękom. Stajemy się bardziej cierpliwi, współczujący, wdzięczni i akceptujący.

W jaki sposób ćwiczyć uważność? Oto krótka, prosta medytacja.

1. Usiądź w wygodnej pozycji. 2. Zamknij oczy. 3. Zrób 3 oddechy. Wdychając powietrze do płuc, wyobrażaj sobie, jak napełniasz się energią spokoju, radości i miłości. Wydychaj negatywne uczucia, które masz w sobie. Możesz liczyć oddechy. 4. Powtórz ćwiczenie 3-4 razy. 5. Wykonuj je rano i wieczorem.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze