fbpx

Jak dbać o siebie będąc w stresie

Jak dbać o siebie będąc w stresie
123rf

Podczas stresujących okresów w naszym życiu mamy tendencję do koncentrowania na tym, co na zewnątrz. Ignorujemy wówczas wewnętrzne potrzeby, tymczasem poświęcenie im uwagi złagodziłoby skutki stresu.
Twoje życie pędzi a ty musisz wykonywać mnóstwo czynności, jeść, spać, trochę odpocząć. I to by było na tyle. Na więcej nie starcza już czasu ani energii. Gdyby jednak w tym pędzie zająć się swoim wnętrzem, okazałoby się, że dużo zyskujemy. Mielibyśmy większą energię do działania, lepszą jasność umysłu i lepsze decyzje byśmy podejmowali. A wszystko to dzięki poprawie samopoczucia. Jak o siebie dbać w warunkach stresu?

1. Bądź uczciwa wobec siebie. Zauważaj, kiedy zapędzasz się za bardzo i miej świadomość w imię czego to robisz. Zwracaj uwagę na reakcje swojego ciała – jak jest z twoją koncentracją, wydolnością, kontrolą emocji, może przejadasz się lub brak ci apetytu?

2. Odpoczywaj małymi krokami. Kiedy twoja psychika oraz ciało przyzwyczajone są do szybkiego tempa, relaks może budzić lęk. Dlatego spróbuj odpoczywać po trochu. Zacznij od tego, żeby wcześniej wychodzić z pracy i wcześniej kłaść się spać. Potem postaraj się znaleźć czas, żeby przez kwadrans nic nie robić. Nie włączaj telewizora, komputera, wyłącz telefon, usiądź wygodnie, zamknij oczy i obserwuj swoje myśli. Przekonaj się, że świat istnieje nadal, kiedy ty się zatrzymałaś. Potem pomyśl o 30-minutowych spacerach, o jakiś zajęciach, które rozwijałyby twoją pasję i dawały tak potrzebny odpoczynek. Joga?

3. Uświadom sobie, co najbardziej ci służy. Masz zająć się sobą, tylko sobą. Zastanów się, co najlepiej cię relaksuje. Może po prostu oglądanie filmów albo włóczenie się po kawiarniach z przyjaciółką. Nie żałuj sobie tego.

4. Zrób listę niezaspokojonych potrzeb. To może być frustrujące, ale jest konieczne do tego, żeby zacząć inaczej żyć. Lepiej. Napisz, co zaniedbałaś w stresującym czasie.

5. Słuchaj siebie. Połącz się ze swoim wewnętrznym głosem, który powie ci co jest dla ciebie dobre. Odłóż myśli o wszelkich powinnościach i ograniczeniach, a doświadczysz jasności. Zadaj sobie pytanie: „Czego potrzebuję najbardziej?”.

6. Proś o pomoc. Nie wstydź się tego, może w tych stresujących warunkach życia zabrnęłaś tak daleko, że potrzebujesz pomocy, żeby się zatrzymać. Bliskich poproś o pomoc w domu, byś mogła spędzić trochę czasu ze sobą. Rozważ też konsultację u psychoterapeuty.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>