fbpx

Jak zdrowo schudnąć?

Jak zdrowo schudnąć?
123rf.com

Zbliżające się lato skłania do sięgania po „cudowne” diety. Ale dieta cud nie istnieje. Warunkiem utrzymania prawidłowej wagi jest zmiana nawyków żywieniowych. Jak w zdrowy sposób schudnąć dwa kilogramy tygodniowo?
O czym pamiętać podczas odchudzania?

1. Diety selektywne – takie jak Dukana, Atkinsa, paleo – wykluczają część pokarmów i akcentują inne, dlatego nie są właściwie zbilansowane i nie są wskazane dla zdrowej osoby. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku chorób lub alergii. Wówczas szkodliwe produkty zastępuje się innymi.

2. Źle dobrana kuracja odchudzająca szkodzi zdrowiu fizycznemu i psychicznemu – możemy popaść w stany depresyjne i obniżyć odporność organizmu na choroby.

3. Jedzenie jednego rodzaju produktów, np. tylko warzyw, przekłada się na chwilowy efekt. Pozbywamy się nie tkanki tłuszczowej a wody. Potem jednak kilogramy szybko wracają, a organizm zostaje nadwyrężony.

4. Panuje przekonanie, że pieczywa i makarony tuczą, dlatego powinno się z nich zrezygnować. To poważny błąd, ponieważ produkty mączne są źródłem cennych składników, między innymi witaminy B.

ZAMÓW

E-WYDANIE

5. Zdrowy człowiek powinien jeść:

– Pięć dań dziennie – bogatych we wszystkie składniki odżywcze (białka, tłuszcze, węglowodany). Dania powinny być smaczne, a porcje stosunkowo małe. Powinniśmy się najeść, a nie objeść.

– Śniadanie powinno stanowić główny, najbardziej obfity posiłek.

– Kolację należy zjeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Powinna ona, bazować na białku (mięso, ryby, nabiał), ponieważ białko nie stymuluje wydzielania insuliny, tylko hormon wzrostu, który pomaga spalać tkankę tłuszczową.

– Pić odpowiednią ilość wody (ok. 1,5 – 2l na dobę), najlepiej niegazowanej, średnio zmineralizowanej. Wodę należy pić powoli i systematycznie, w rozłożeniu na całą dobę.

– Ograniczać ilość soli w pożywieniu.

– Dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości tłuszczów nienasyconych, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym czy orzechach.

– Zamienić cukier rafinowany na cukier z brzozy, czyli ksylitol, który ma niższy indeks glikemiczny i zmniejsza apetyt na słodycze.

– Gotowe produkty, nawet te dietetyczne, zastąpić naturalnymi, domowymi produktami – np. zamiast jogurtu owocowego wybrać naturalny i wkroić do niego świeże lub suszone owoce, zamiast gotowych wędlin samemu upiec chude mięso, przyprawione świeżymi lub suszonymi ziołami.

– Spośród produktów mącznych (chleb, makarony itp.) wybierać te z pełnego ziarna, czyli mąki z pełnego przemiału.

– Unikać produktów smażonych, ciężkich sosów, majonezu (można go zastąpić jogurtem).

Porady przygotowała Katarzyna Uścińska, specjalista ds. żywienia z warszawskiej Kliniki Demeter.

 

 

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>