fbpx

Praktyka jogi: pozycja krowy – Bitilasana

fot. Radek Polak

Nieprawidłowa postawa, w tym garbienie się, są częstymi problemami osób prowadzących siedzący tryb życia. Ta prosta asana wzmacnia mięśnie pleców i uelastycznia kręgosłup.

Pozycja krowy pozwoli nam wpierw zauważyć, a następnie poczuć swój kręgosłup (jego codzienną pracę i pracę mięśni całych pleców). Nasza świadomość stopniowo otworzy się na tę część ciała, tj. zaczniemy zwracać na nią uwagę przed komputerem, telewizorem, czy podczas spaceru, a to jest pierwszy krok w walce z nieprawidłową postawą i garbieniem się. Szczególnie, gdy połączymy ją z pozycją kota – Marjaryasana, doznamy wyraźnej ulgi w dolegliwościach pleców i poczujemy jak nagromadzony stres je opuszcza.

Instrukcja:

  • Ułóż dłonie, w prostej linii, pod barkami na podłodze
  • Wyprostuj je w łokciach, ale ich nie blokuj
  • Kolana ułóż w prostej linii pod biodrami. Nogi rozstaw na szerokość bioder
  • Kręgosłup wyprostowany, równoległy do podłogi
  • Podczas wdechu przez nos, lekko podnieś głowę do góry, tak, aby poczuć lekkie wyciągnięcie szyi (uwaga: nie nadwyrężając kręgów szyi)
  • Wysuń klatkę piersiową w kierunku sufitu, jednocześnie opuść brzuch do dołu. Pozwól, aby kręgosłup rozluźnił się w tej pozycji do dołu
  • Możesz pozostać w tej pozycji, oddychając spokojnie przez 30 sekund do 3 minut

Wariant: Na przemian wykonuj pozycję krowy podczas wdechu, a podczas wydechu pozycję kota, kontynuuj od 30 sekund do 3 minut.

Korzyści:

  • Rozluźnia i uelastycznia kręgosłup
  • Relaksuje napięcia w plecach
  • Wzmacnia układ nerwowy, pomaga zredukować skutki stresu
  • Jest delikatnym masażem dla nerek, wspomagającym ich funkcjonowanie

Przeciwwskazania:

  • Uraz karku, szyi – w takim przypadku nie podnosimy głowy do góry podczas ćwiczenia, pozostawiając ją w neutralnej pozycji – patrząc prosto przed siebie.