Skocz na stres

Skocz na stres
123rf.com

Skakanie jest zdrowe, poprawia humor i dodaje energii. Wiedzą o tym małe dziewczynki, które grają w klasy oraz w gumę, skaczą na skakance i na trampolinie. Duże dziewczynki powinny wziąć z nich przykład. Przeczytaj dlaczego.

To nie stało się nagle, ale stopniowo, po cichutku, niezauważalnie. Kiedyś w każdym przydomowym ogródku była piaskownica. Oczywiście, pod warunkiem że w tym domu były jakieś dzieci. Teraz jest trampolina i do niej dzieci już nie są konieczne. Coraz więcej dorosłych też chce sobie poskakać. Ciekawe, prawda?

Może nie tyle ciekawe, co zaskakujące. Według naukowców skakanie stymuluje metabolizm, przepływ limfy, wzmacnia pracę serca, system odpornościowy i gęstość kości. Poprawia koordynację ruchową, pracę błędnika i tarczycy, dotlenia komórki i podnosi poziom endorfin. I spala kalorie. Nawet do 1000 na godzinę. Dowiedli tego amerykańscy naukowcy. American Council on Exercise (ACE) donosi, że 19 minut skakania daje więcej pozytywnych efektów niż 19 minut joggingu. Nie wiem, czemu taką nieokrągłą liczbę uczeni wybrali do badań, może jest łatwiejsza do przełknięcia dla leniuchów niż 20, ale nieważne. Ważne, że skakanie jest bardzo zdrowe. Podobno chodzi o ten ruch w górę i w dół, który rzadko wykonujemy na co dzień. To on pobudza wszystkie funkcje ciała i doładowuje energią, twierdzi dr Morton Walker, autor nieprzetłumaczonej jeszcze na polski książki „Jumping for Health” (Skakanie dla zdrowia). Nic więc dziwnego, że w ogródkach pojawia się coraz więcej trampolin, że w miastach powstają parki trampolin, a w klubach fitness – specjalne zajęcia ze skakania.

Instruktorzy są zgodni

Tancerka i instruktorka Karolina Jaczońska prowadzi zajęcia zwane jumping fitness od niedawna, a już dostrzega ich zalety. – Intensywnie trenują mięśnie łydek, ud, brzucha, grzbietu, ramion – mówi Karolina. – Poprzez ruch, muzykę, dobrą energię nie tylko dotleniamy organizm, ale również zmniejszamy częstotliwość bólu pleców, głowy, stawów i kości. To też dobra forma aktywności dla osób odchudzających się, ponieważ przyspiesza przemianę materii. Zajęcia prowadzę dopiero od września ubiegłego roku, ale w grupie jest już kilka stałych uczestniczek, po których naprawdę widzę efekty – są szczuplejsze, bardziej zadowolone i rzadziej narzekają na problemy z kręgosłupem.

Karolina zachęca do treningu osoby, które już coś trenują, ale i te zupełnie początkujące. Każdy może sobie poskakać i każdemu to dobrze zrobi. – Trampolina kojarzy się nam z dzieciństwem, czyli z czymś przyjemnym, szalonym, i takie są te zajęcia: przyjemne i szalone – zachęca. – To zabawa w rytm składanki muzyki house, dance czy nawet disco polo! Jeśli miałaś gorszy tydzień czy chcesz się wyżyć, przyjdź poskakać. Stres minie jak ręką odjął.

Mózg korzysta

Dzieci spędzają całe godziny, skacząc po kanapach, na skakance czy w klasy. Nie bez powodu – intuicyjnie czują, że to jest dla nich dobre. Potwierdzają to psychologowie i specjaliści od rozwoju osobistego. Skoki poprawiają integrację sensoryczną i pozwalają rozładować napięcie w ciele. Zdaniem dr. Mortona Walkera relaksują i leczą z bezsenności. Z kolei naukowcy z NASA dowodzą, że dobrze działają też na mózg. Niektóre dyscypliny sportowe zdecydowanie poprawiają zdolności poznawcze, inne mają na nie niewielki wpływ. Te pierwsze to treningi, które łączą koordynację, rytm i strategię, czyli właśnie również trampolina i skakanka. Im bardziej skomplikowane ćwiczenia, tym mocniej rozwijają nasze szare komórki. Z kolei bieganie czy jazda na rowerku stacjonarnym to aktywności, które wykonujemy w samotności i raczej mechanicznie i bezrefleksyjnie. Pomyśl o tym następnym razem, gdy postanowisz się poruszać. Może poćwiczysz nie tylko ciało, ale też umysł?

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze