fbpx

Jak skutecznie zapanować nad stresem

Jak skutecznie zapanować nad stresem
123rf

Stres sam w sobie nie jest zły. Jak wszystko, co jest częścią życia, jest neutralny. Możemy wybrać, czy będzie nas ostrzegał przed niebezpieczeństwem i motywował do konstruktywnego działania, czy raczej podkopywał nasze siły, relacje i rujnował zdrowie. Jak sobie z nim radzić?
1. Identyfikacja. Zauważ, jak reagujesz na stres. Poczuj to w swoim ciele – w szybszym biciu serca, zaschniętym gardle, płytszym oddechu, zaciśniętym żołądku, bólu głowy, wszechogarniającej apatii. Zidentyfikuj, jak stres na ciebie oddziałuje.

2. Wniknij w swój symptom. Kiedy już ustalisz, jak stres na ciebie działa, nie próbuj ratować się batonikiem, lampką wina, pracą, złoszczeniem się na bliskich. Weź kilka głębokich oddechów, uśmiechnij się i powtarzaj mantrę: „To, co czuję teraz, to stres. Stres to stres”. Powtórz to 30 razy, dzięki czemu skoncentrujesz się na chwili obecnej. Potem głęboko oddychaj, skupiając się na jakiejś pozytywnej myśli do momentu, aż poczujesz się lepiej.

3. Zmień swój wewnętrzny monolog. Raczej nie musisz od razu rzucać pracy, rozwodzić się, czy zmieniać mieszkania z powodu swojego stresu. Zmień swój wewnętrzny monolog, swoje postrzeganie, myślenie, a zmieni się twoja rzeczywistość. Nie wiń za stres jakąś osobę czy sytuację. Weź za niego odpowiedzialność. Zostań właścicielem swojego stresu, wtedy dopiero będziesz mogła coś z nim zrobić.

4. Porozmawiaj o tym, co czujesz. Jeśli po tym, jak odczujesz stres w sobie i wykonasz z nim pracę wewnętrzną, zwierzysz się komuś ze swoich zmartwień, twój stan ma szansę znacząco się poprawić. Wybierz osobę zaufaną i taką, która ma pozytywne podejście do życia.

5. Napisz o tym. Przez stres nie możesz spać w nocy, zakłóca ci on codzienne funkcjonowanie? Umieść go na kartce. Napisz, co cię stresuje i co możesz zrobić, żeby to się zmieniło. Potem opisz, jak będzie wyglądało twoje życie, gdy problem, który cię stresuje, zostanie rozwiązany.

6. Wyluzuj
. Każdego dnia znajdź trochę czasu na relaks. Chociażby przez kwadrans funkcjonuj tylko ze sobą, z dala od telefonu, komputera, innych ludzi i trosk. Bądź w kontakcie ze sobą, wsłuchaj się w siebie. Jeśli się na to odważysz, poczujesz przyjemne odprężenie.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze