Akceptacja rzeczy, których nie da się zmienić

Para_w_deszczu
123rf.com

Sytuacje, które nas stresują, są nieuniknione. Natomiast nasze spojrzenie na nie jest już wyborem. Znalezienie sposobów na radzenie sobie ze stresem jest kluczem do dobrej formy psychicznej. Dlatego warto eksperymentować.
Gdy mamy do czynienia ze stresem, możemy pomóc sobie, zmieniając perspektywę na to, co się wydarza. Umiesz zmienić negatywne w pozytywne?

1. Przyjmij odpowiedzialność za swoje reakcje

Nic nie możesz poradzić na to, że pada deszcz, albo na to, że ktoś się złości. Ale możesz wziąć pełną odpowiedzialność za reakcje, którymi odpowiadasz na pogodę za oknem albo na nastrój kogoś innego. Dlatego warto nauczyć się akceptować rzeczy, których nie da się zmienić. To skuteczne lekarstwo na stres – popatrz się na sytuację, która jest dla ciebie niewygodna i zapytaj siebie, czy możesz ją zmienić. Jeśli nie, poszukaj w sobie spokoju, możesz się odprężyć. Jeśli tak – zacznij badać, co możesz zrobić, żeby ją zmienić tak, żeby była dla ciebie lepsza. Przystąp do działania. Pod jego wpływem stres się zmniejszy.

2. Szukaj nawet małych pozytywów

Stoisz w korku i denerwujesz się, że spóźnisz się na spotkanie. Stres zaczyna tobą rządzić – wyobrażasz sobie niewygodną sytuację, konieczność tłumaczenia się, już niemal wiesz, że to negatywnie wpłynie na załatwienie sprawy i że na pewno sporo stracisz. W ten sposób nakręcasz lęk i inne negatywne emocje. Lepiej, żebyś wybrała spokojne działanie. R Rzeczowo powiadom tego kogoś o swoim spóźnieniu, przepraszając go za to, a następnie pomyśl o czymś, za co w tym momencie możesz być wdzięczna. Może masz na sobie nowe śliczne buty albo wiesz, że po pracy umówiłaś się z przyjaciółką na kawę i bardzo cię to cieszy? Kiedy skoncentrujesz się na pozytywnych emocjach , inni ludzie i świat odpowiedzą ci tym samym. Korek szybciej się rozładuje a osoba, z którą jesteś umówiona, okaże życzliwość.

3. Relaks, relaks, relaks

Relaks sprawia, że jesteśmy lepiej przygotowani do zarządzania sytuacjami stresowymi. Dlatego warto każdego dnia poświęcić chociaż kwadrans na relaks dla siebie. Może to być ćwiczenie oddechowe, oglądanie ulubionego programu w telewizji, wieczorny spacer. Istotne jest to, żeby ta czynność odprężała, zwalniając umysł od stresujących myśli.

4. Włącz większy obraz

Spróbuj się popatrzeć na sytuację z innej, większej perspektywy. Zadaj sobie pytania: Jakie ma to znaczenie?. Czy za kilka dni, miesięcy, lat nadal będzie to dla mnie ważne? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, szkoda na tę sprawę czasu i energii. Zajmij się czymś bardziej pozytywnym. Warto pamiętać, że kontrolowanie myśl skutecznie wpływa na redukcję stresu.