Odkryj w sobie spokój

123rf

Naszemu mózgowi cały czas wydaje się, że jest w niebezpieczeństwie. Trzeba włożyć trochę świadomego wysiłku, by poczuć spokój i wewnętrzne bezpieczeństwo. Warto wiedzieć, że on cały czas jest dostępny. Wystarczy sięgnąć. Jak? Na 5 sposobów.
1. Zamknij oczy

Zamknij oczy, odetnij się od świata. Następnie weź kilka głębokich oddechów, wdychając powietrze powoli przez nos i wydychając również powoli przez usta. Licz oddechy, zacznij od 5 skończ na zerze. Wyobraź sobie, że wszystkie twoje zmartwienia znikają, jest ich zero.
Następnie wyobraź sobie miejsce, które kojarzy ci się z poczuciem bezpieczeństwa. Możesz zobaczyć, że przytulasz się do ukochanej osoby albo siedzisz na plaży i patrzysz się w fale oceanu. Takie ćwiczenia uspokajające podnoszą poziom dopaminy i oksytocyny, mózg zaczyna funkcjonować na spokojnych falach Theta.

2. Rozpocznij dzień z ulubionym cytatem lub modlitwą

Życie ma takie znaczenie, jakie mu nadasz. Budząc się zatem, uśmiechnij się do siebie, masz przed sobą kilkanaście godzin, tylko od ciebie zależy, jakie będą. Rozpocznij dzień ulubionym cytatem, na przykład: „Wszechświat dba o mnie” lub „Przyciągam tylko to, co jest dla mnie najlepsze”, „Sięgam po swoje jak po pocztę ze skrzynki.” Możesz też wymyślić własną modlitwę lub krzepiące motto.

3. Obserwuj swoje emocje

One i tak się pojawią: złość, rozdrażnienie, niepewność, strach. Emocje będą cię niepokoić. Ale jest na nie sposób, nie uznawaj ich za siebie. Pomyśl, że one tylko cię odwiedzają. Obserwuj je jak fale na morzu, które teraz jest wzburzone, ale za chwilę już się uspokoją i znikną. Nie oddawaj mocy swoim emocjom, to ty tu rządzisz.

4. Zauważaj małe radości

Ludzie, którzy potrafią rozkoszować się małymi chwilami radości, mają więcej spokoju wewnętrznego, dowodzą naukowcy. Można delektować się jedzeniem jesiennej zupy, spacerem, zabawą z psem. Można czuć na skórze wiatr i wilgoć powietrza i być z tego powodu szczęśliwym. Im więcej takich chwil, tym więcej wewnętrznego spokoju.

5. Zaangażuj się w przyjemność na 100 procent

Oddaj się jakiejś czynności, która cię uskrzydla. 15 minut porannej medytacji, słuchanie muzyki w samochodzie w drodze do pracy, czytanie książki przed snem, napisanie kilku zdań w dzienniku. Każdego dnia rób coś, co dodaje ci sił, bo uspokaja umysł. Bądź w tym cała, a mózg przestanie cię niepokoić drobiazgami.