Jak biegać bezpiecznie?

123rf.com

Bieganie stało się bardzo popularne. To jeden z najbardziej ogólnorozwojowych sportów a do tego łatwo dostępnych. To nie tylko moda, ale przede wszystkim zdrowy styl życia, ponieważ zmniejsza
ryzyko zachorowania na wiele chorób tj. nadciśnienie tętnicze czy otyłość i poprawia samopoczucie. Bieganie jest także bezpieczne, jeżeli będziesz przestrzegać podstawowych zasad. Jak właściwe zadbać o swój organizm?

1. Przygotuj swój organizm

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń u przyszłych biegaczy, sprawdź czy nie ma przeciwwskazań do rozpoczęcia intensywnego uprawiania sportu. W tym celu przeprowadź podstawowe badania diagnostyczne np. serca oraz badania funkcjonalne.

2. Strój

To ważny element wyposażenia każdego biegacza. Musi być wygodny i nie powinien krępować ruchów; tzw. „materiały oddychające” minimalizują wchłanianie wilgoci przez strój i zapobiegają przegrzaniu. Dodatkowo zadbaj o prawidłowe obuwie, przystosowane do tego typu aktywności tzn. posiadające wkładkę dostosowaną do kształtu stopy oraz system amortyzacji lub stabilizacji.

3. Podłoże

Wybieraj miękką nawierzchnię np. w lesie lub parku. W ten sposób amortyzujesz uderzenia o podłoże, które mają niekorzystny wpływ na organizm. Bieganie po piaszczystym lub kamienistym terenie niesie ze sobą ryzyko kontuzji stawów skokowych.

4. Rozgrzewka

Odpowiednia rozgrzewka ma istotne znaczenie. Spokojny trucht i ćwiczenia oparte na rozciąganiu odpowiednio przygotują ciało do każdego treningu. Spróbuj rozciągnąć mięśnie łydki, stojąc przy ścianie lub drzewie i wytrzymaj ok. 30 sekund. Ćwiczenie wykonuj naprzemiennie.

5. Marszobieg na początek

Jeśli zaczynasz przygodę z bieganiem postaw najpierw na marszobiegi. Pozwolą przyzwyczaić organizm do nowej aktywności i zwiększonego wysiłku fizycznego.

6. A teraz 30 minut biegu

Po etapie marszu możesz już systematycznie zwiększać zaangażowanie mięśni i pozostałych partii ciała. Pół godziny ruchu to kolejny krok, aby rozpocząć właściwe treningi. Z czasem możesz wydłużać czas biegu.

7. Odpowiednie tempo

Na początku nie biegaj zbyt szybko. Wsłuchaj się w swoje ciało i jeśli odczuwasz zmęczenie – zwolnij, zatrzymaj się. Idealne tempo to takie, przy którym możesz rozmawiać i nie brakuje ci tchu. Nigdy nie biegaj ponad swoje siły.