Zdrowe stawy dzięki jodze

Please Add Photos <br> to your Gallery

Nasze ciało jest na tyle silne, wytrzymałe i mocne, na ile jest to nam potrzebne do codziennego funkcjonowania. Organizm perfekcyjnie dostosowuje się do środowiska w jakim się znajduje i działa w warunkach jakie mu zafundujemy. Jednym z elementów tej doskonałej maszynerii jaką jest ludzkie ciało są stawy – ruchome połączenia między kośćmi.

Zdrowy staw składa się z prawidłowo ustawionych w nim kości, licznych więzadeł i ścięgien oraz torebki stawowej zawierającej odpowiednią ilość mazi. Będąc przeciętnie wysportowanymi nie powinniśmy mieć z nimi problemów. Niestety, bierność fizyczna i otyłość są zmorą dzisiejszych czasów i jedną z głównych przyczyn problemów ze stawami.

Każdy ze stawów ma właściwy dla siebie zakres ruchu. Jednak większość osób nie jest w stanie osiągnąć tych zakresów ze względu na zbyt dużą sztywność ciała, spowodowaną brakiem aktywności fizycznej. Idealnym rozwiązaniem dla poprawy naszego zdrowia jest praktyka asan – pozycji ciała wykorzystywanych w jodze. Zwiększając elastyczność ciała, pobudzamy je do działania i stwarzamy mu idealne warunki, aby pozostawało w dobrej kondycji. Samo wykonywanie codziennych obowiązków nie pozwala nam uzyskać maksymalnych możliwości ruchowych naszych stawów. Ręce unosimy na taką wysokość, by ewentualnie uczesać włosy, nogi, by pokonać stopnie… To zbyt mało, aby nasz organizm mógł cieszyć się pełnym zdrowiem. Analizując poszczególne stawy i wykorzystanie ich na co dzień, możemy dostrzec w jak niewielkim stopniu mobilizujemy swoje ciało do działania.

Staw skokowy, u większości z nas, przez większość dnia ograniczony jest obuwiem. Ruchomość w nim zatem będzie jedynie taka, jaką potrzebujemy w trakcie chodzenia lub poruszania stopami w trakcie kierowania autem. I chociaż pełne jego zgięcie i wyprost nie jest nam potrzebne do codziennego funkcjonowania, to takiego rodzaju zaniedbanie prowadzi do choroby. Asany pozwalające nam osiągnąć pełny zakres w stawie skokowym to Vajrasana i Malasana. Regularne wykonywanie ich pozwala na pogłębienie ruchomości w tym obszarze. W pozycji Vajrasana również nasze kolano osiąga pełne zgięcie, natomiast wyprost w Adho Mukha Svanasanie. Z kolei staw biodrowy, ze względu na swą budowę, umożliwia nam szeroki wachlarz ruchów. Warianty Supta Padangusthasany oraz pozycje stojące, są doskonałym narzędziem, by uruchomić ten obszar i pobudzić go do działania. Liczne stawy kręgosłupa mogą być mobilizowane asanami stojącymi, które zapewnią nam zarówno wygięcie w bok i tył, skłon oraz skręt. Obręcz barkowa rozwija się dzięki wariantom asan w pozycji siedzącej lub, w przypadku osób zaawansowanych, asanach odwróconych.

Zaproponowana sekwencja została tak skomponowana, by rozpocząć pracę od pozycji mniej obciążających stawy, co pozwala im się uaktywnić. Wyizolowana została praca obejmująca dół naszego ciała. Następnie mamy do czynienia z asanami poruszającymi całym organizmem, zwiększającymi jednocześnie wysiłek, by wzmocnić ciało. Na końcu przechodzimy do pozycji bardziej statycznych, skupionych wokół pracy obręczy barkowej. W przypadku dużego problemu ze stawami, można pominąć na jakiś czas środkową część zestawu. Dodatkowo należy pamiętać, aby pozycje robić krótko, ale kilkakrotnie je powtarzać. Gdy siła, wytrzymałość i elastyczność się poprawią, potrzebujemy dłuższego czasu w asanie, by zwiększyć zakres ruchu.

Mobilizowanie stawów powoduje zwiększenie się wydzielania mazi wewnątrz torebki. Staje się on bardziej ukrwiony, a co za tym idzie lepiej zaopatrzony w składniki odżywcze i tlen. Ruch pobudza regenerację organizmu i jego zdrowienie.