W prestiżowej dzielnicy Londynu, Mayfair do połowy stycznia prezentowany jest wybór 30 prac Wojciecha Fangora, jednego z najznamienitszych współczesnych polskich artystów.
W ostatnim czasie na rynku sztuki zauważalny jest duży wzrost zainteresowania malarstwem abstrakcyjnym polskich twórców. Na tej fali również obrazy Wojciecha Fangora zaczęły osiągać bardzo wysokie ceny. Jest to związane między innymi z ogólnoświatowym zainteresowaniem op-artem, kierunkiem malarstwa, którego początków historycy sztuki doszukują się w działaniach artystów tworzących na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Op-art w pełni ukonstytuował się w 1965 roku wystawą pod tytułem „Responsive Eye”, w nowojorskiej MoMA’ie. W przyszłym roku będziemy obchodzić 50. rocznicę tej wyjątkowej wystawy, co dodatkowo zachęca kolekcjonerów sztuki do zainteresowania artystami tworzącymi w tym nurcie. Nazwisko Fangora pojawia się również ostatnio często w kontekście II linii metra warszawskiego, do której artysta zaprojektował kilka stacji.
Wystawa w Londynie jest pierwszym tak dużym pokazem prac Fangora w Wielkiej Brytanii od lat. 30 prac reprezentuje najbardziej rozpoznawalny okres jego twórczości lat 60. i 70. Większość z nich pochodzi z prywatnej kolekcji sztuki nowoczesnej, ASOM Collection, której zbiorami opiekuje się Fundacja Zwierciadło. Fangor jest czołowym artystą kolekcji. Samą wystawę zorganizowała Kasia Kulczyk wraz z Simonem de Pury, jednym z najbardziej rozpoznawalnych marszandów sztuki. Hipnotyzujące koła i fale wypełniają 2 piętra ekskluzywnego budynku przy Grafton Street 3, w prestiżowej dzielnicy Mayfair. Abstrakcyjne formy ciekawie kontrastują z eleganckimi wnętrzami budynku, rozbłyskującymi żyrandolami i klasycznymi pilastrowymi podziałami ścian. Sposób pokazywania prac jest spójny i pozostawia obrazom odpowiednią przestrzeń do delektowania się nimi osobno, jednocześnie zapewniając dobre zestawienie z pracami wiszącymi obok. Ekspozycji towarzyszą dodatkowe eventy dla kolekcjonerów i miłośników sztuki. Wystawa już przynosi swoje pierwsze efekty w postaci pozytywnych recenzji, jak chociażby ta w popularnym artnet: https://news.artnet.com/art-world/polish-artist-wojciech-fangor-finally-gets-his-due-195918
Twórczość Wojciecha Fangora wielokrotnie ulegała przemianom. Jak twierdzi sam artysta, można podzielić ją na 2 okresy, których datą graniczną jest 1958 rok. Zaraz po wojnie tworzył w duchu polskiego socrealizmu, w latach 50. tworzył tzw. polską szkołę plakatu. Wszystko, co robił wcześniej było przygotowaniem do tej szczególnej pracy, a wszystko, co wydarzyło się potem, z niej wynikało. Chodzi o pracę „Studium przestrzeni”, którą Fangor zrealizował wraz ze Stanisławem Zamecznikiem. Był to pierwszy w Polsce environment opierający się na grze obrazów z otaczającą ja przestrzenią i obecnością w niej widzów. Było to dzieło wyprzedzające swój czas, nowatorskie i zaskakujące.
W latach 60. Fangor podróżował po Europie, by ostatecznie osiedlić się w Stanach Zjednoczonych. Tam wykładał na uniwersytecie. W 1970 roku odbyła się indywidualna wystawa jego prac w Guggenheim Museum w Nowym Jorku, co czyni go jedynym Polakiem, który dostąpił tego wyróżnienia. Dalsze etapy twórczości Fangora opierały się na interpretacji otaczającej go medialnej rzeczywistości pełnej wizualnego hałasu. Artysta mający obecnie 92 lata nadal tworzy, czego przykładem może być chociażby wspomniany już wcześniej projekt stacji metra.
Aktualnie trwają prace nad katalogiem dzieł zebranych Wojciecha Fangora, który ma być w pełni wyczerpującym albumem jego twórczości. Osoby posiadające prace Fangora lub informacje, gdzie takie prace się znajdują, mogą przekazać takie wiadomości za pośrednictwem specjalnie utworzonej strony internetowej https://www.wojciechfangor.org/
Wystawa potrwa do 9 stycznia. Może akurat w okresie świątecznym uda się wybrać do Londynu i zobaczyć ten wyjątkowy pokaz.
Color Light Space, 3 Grafton Street 9.12.2014 - 9.01.2015 Otwarte poniedziałek - piątek w godz. 11 -16
Rubryka powstaje we współpracy z ASOM Collection, która jest prywatnym zbiorem sztuki nowoczesnej i współczesnej. Kolekcja budowana już od ponad dwudziestu lat, skupia się na twórcach pracujących w obrębie sztuki abstrakcyjnej, przede wszystkim okresu awangardy powojennej. Główny trzon stanowią artyści tworzący w latach 50., 60. i 70. - Magdalena Abakanowicz, Jan Berdyszak, Kajetan Sosnowski, Henryk Stażewski, czy Ryszard Winiarski oraz oczywiście Wojciech Fangor. Kolekcja poszerzana jest również o starsze wątki artystyczne, z których wynikała późniejsza sztuka awangardowa, takie jak chociażby konstruktywizm. W Kolekcji znajdują się również prace artystów młodszego pokolenia, którzy w swoich działaniach sięgają po sztukę mistrzów awangardy, przekładając je na język współczesności. Fundatorem kolekcji jest Gregory Jankilevitsch.