1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
  4. >
  5. Złote Lwy: „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej najlepszym filmem 47. FPFF w Gdyni

Złote Lwy: „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej najlepszym filmem 47. FPFF w Gdyni

Złote Lwy, czyli nagrodę główną 47. FPFF w Gdyni, otrzymał obraz „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej. (Fot. Image Capital Pictures/Film Stills/Forum)
Złote Lwy, czyli nagrodę główną 47. FPFF w Gdyni, otrzymał obraz „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej. (Fot. Image Capital Pictures/Film Stills/Forum)
47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni dobiegł końca. Podczas gali zamknięcia poznaliśmy nie tylko laureatów Złotych i Srebrnych Lwów, ale także zdobywców nagród indywidualnych w Konkursie Głównym oraz zwycięzców Konkursu Filmów Krótkometrażowych i Mikrobudżetowych. Kogo w tym roku doceniło jury? Prezentujemy pełną listę laureatów.

Złote Lwy, czyli statuetka dla najlepszego filmu, trafiła do twórców dramatu biograficznego „Silent Twins” w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”, „Fuga”). Film przedstawia prawdziwą historię June i Jennifer Gibbons – czarnoskórych bliźniaczek, które będąc dziećmi, umilkły dla świata zewnętrznego. Jednocześnie w odosobnieniu swojego pokoju prowadziły kreatywny dialog literacki, jednak z czasem ich relacja przerodziła się w toksyczny związek – niebezpieczny zarówno dla nich, jak i dla ich otoczenia. Obraz wejdzie na ekrany polskich kin w drugiej połowie października.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Srebrne Lwy trafiły natomiast do dramatu kostiumowego „Filip” Michała Kwiecińskiego, którego scenariusz powstał na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda o tym samym tytule. Akcja filmu rozgrywa się w 1941 roku, a jego głównym bohaterem jest młody chłopak – polski Żyd, który uciekł z getta i pracuje jako kelner w restauracji pewnego ekskluzywnego hotelu we Frankfurcie. Podając się za Francuza, korzysta ze wszystkich uroków świata w samym sercu hitlerowskich Niemiec. W rolach głównych występują m.in. Eryk Kulm jr, Sandra Drzymalska i Robert Więckiewicz. „Film jest znakomity – to świetnie nakręcone i zagrane kostiumowe kino, które chwilami przywodzi na myśl »Zaklęte rewiry« (przez całe zaplecze i kelnerów) oraz »Pianistę«, a sam Kulm, który w swojej roli jest naprawdę doskonały – Adriena Brody’ego” – pisze w swojej krótkiej recenzji Zofia Fabjanowska-Micyk, szefowa działu kultury miesięcznika „Zwierciadło”.

Największym wygranym tegorocznej edycji okazał się jednak dramat wojenny „Orzeł. Ostatni patrol” Jacka Bławuta – jego twórcy otrzymali wyróżnienia za najlepszą reżyserię, charakteryzację, dźwięk oraz montaż. Tuż za nim uplasowały się: „Silent Twins” (Złote Lwy, scenografia, muzyka), „Filip” (Srebrne Lwy, charakteryzacja, zdjęcia) oraz „Johnny” Daniela Jaroszka, który również zdobył trzy statuetki: za debiut aktorski (Marta Stalmierska) i główną rolę męską (Piotr Trojan), a także Nagrodę Publiczności. Jury doceniło też „Apokawixę” Xawerego Żuławskiego oraz „Strzępy” Beaty Dzianowicz – na konto tych produkcji trafiły po dwie statuetki. Oprócz Piotra Trojana nagrody aktorskie trafiły także do Doroty Pomykały („Kobieta na dachu”), Małgorzaty Hajewskiej-Krzysztofik („Iluzja”) i Grzegorza Przybyła („Strzępy”).

Podczas sobotniej uroczystości poznaliśmy również zwycięzców Konkursu Filmów Krótkometrażowych i Mikrobudżetowych:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy: Karolina Porcari – „Wiktoria”
  • Najlepszy Film Mikrobudżetowy: Kamil Krawczycki – „Słoń”
  • Film Mikrobudżetowy – Nagroda Specjalna: Filip Dzierżawski – „Obudź się”

Platynowe Lwy za całokształt twórczości odebrał reżyser Filip Bajon.

Nagrody przyznane w Konkursie Głównym 47. FPFF

W Konkursie Głównym, do którego zakwalifikowało się w tym roku 20 filmów, przyznano 16 nagród indywidualnych, a także Złote i Srebrne Lwy.

  • Złote Lwy: Agnieszka Smoczyńska – „Silent Twins”
  • Srebrne Lwy: Michał Kwieciński – „Filip”

  • Debiut reżyserski/drugi film: Beata Dzianowicz – „Strzępy”
  • Debiut aktorski: Marta Stalmierska – „Johnny”, „Apokawixa”
  • Najlepsza charakteryzacja: Dariusz Krysiak – „Filip”, „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Najlepsze kostiumy: Magdalena Rutkiewicz-Luterek – „Wesele”
  • Najlepsza scenografia: Jagna Dobesz – „Silent Twins”
  • Najlepszy dźwięk: Radosław Ochnio, Michał Fojcik – „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Najlepszy montaż: Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik – „Orzeł. Ostatni patrol”
  • Złoty Pazur. Inne spojrzenie: Xawery Żuławski – „Apokawixa”
  • Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Iluzja”
  • Najlepsza drugoplanowa rola męska: Grzegorz Przybył – „Strzępy”
  • Najlepsza muzyka: Zuzanna Wrońska, Marcin Macuk – „Silent Twins”
  • Najlepsze zdjęcia: Michał Sobociński – „Filip”
  • Najlepszy scenariusz: Jacek Lusiński, Szymon Augustyniak – „Śubuk”
  • Najlepsza główna rola kobieca: Dorota Pomykała – „Kobieta na dachu”
  • Najlepsza główna rola męska: Piotr Trojan – „Johnny”
  • Najlepsza reżyseria: Jacek Bławut – „Orzeł. Ostatni patrol”

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze