fbpx

Księżyc i magnolie

Księżyc i magnolie
fot. materiały prasowe

Tym razem w Teatrze Telewizji wielki świat Hollywood. Jest to opowieść o tym, jak powstaje scenariusz filmowy – słynny, bo jest to scenariusz do filmu „Przeminęło z wiatrem”. Historia o pisaniu scenariusza jest równie ciekawa jak ów melodramat wszechczasów. A może nawet ciekawsza?
Trzech mężczyzn: producent filmowy, scenarzysta i reżyser, zamykają się w gabinecie tego pierwszego na pięć dni i nocy by napisać scenariusz na podstawie książki Margaret Mitchell. David O. Selznick, producent, przekonany jest o sukcesie filmu i o swoim słusznym wyborze przyszłych twórców tego kasowego dzieła. Namawia zatem Bena Hechta i Victora Fleminga, by wspólnie stworzyli scenariusz, od zaraz na wczoraj. Hecht jest od początku sceptyczny i krytyczny, przekonany o niskim potencjale tego przedsięwzięcia. Natomiast dumny i nieokrzesany Fleming wyraża powątpiewanie co do jakości pracy Hechta kpiąc z niego nieustannie. Jednak Selznickowi udaje się namówić tych dwóch panów do wspólnej pracy, ucieka się do szantażu, stawką jest pozostanie w branży. Jak się okazuje trafia w czułe punkty, i Hechtowi i Flemingowi zależy karierze a jeszcze bardziej zależy na tym, by nie spaść z drabiny sukcesu. Okoliczności powstawania tego scenariusza są niezwykłe i zabawne, nic dziwnego, że Ron Hutchinson stworzył na ich podstawie komedię. Niezwykłość tej historii opiera się między innymi na relacjach międzyludzkich, które możemy obserwować jak pod lupą, relacjach przyjaźni ale i zależności. Sytuacja przedstawiona w spektaklu przypomina akcję na bezludnej wyspie, gdy skazani na siebie rozbitkowie muszą się trzymać razem, by przetrwać. Każdy z nich jest inny, jednak przebywając ze sobą nieustannie, bez snu za to z mocnym zmęczeniem, wspólnie tworzą. Podczas tego procesu twórczego wyzwalają się też w nich silne emocje. I tak jak na bezludnej wyspie mają do jedzenia tylko orzeszki i banany.

Księżyc i magnolie, Ron Hutchinson, reż. Maciej Wojtyszko; obsada: Marcin Dorociński, Łukasz Simlat, Redbad Klynstra, Aleksandra Bożek. Teatr Telewizji, premiera 5 grudnia 2011.