Jak rozmawiać o podwyżce?

Jak negocjowac podwyzke
123rf.com

Rozmawiać o podwyżce najlepiej w trakcie okresowej oceny pracownika. Wielu szefów przeprowadza takie rozmowy. Zazwyczaj wiąże się z to z podsumowaniem wykonania budżetu całego przedsiębiorstwa.
Jeśli tam, gdzie pracujesz, nie ma stałego systemu ewaluacji, zawsze możesz poprosić zwierzchnika o rozmowę, ale faktyczne podobne sprawy są najczęściej ustalane na przełomie roku. Przeciwko tej dacie przemawia argument, że w tym okresie najwięcej osób chce rozmawiać o podwyżce. Ale termin to jedno – najważniejsze, że podczas takiego spotkania nie można improwizować.

Zatem jak rozmawiać o podwyżce?

  1. Zorientuj się wcześniej, jakie zasady podwyżek obowiązują w firmie. Często zarobki są utajnione, ale podstawowych informacji dostarczy regulamin wynagradzania.
  2. Zrób własne badanie rynku – jakie są stawki dla osób w porównywalnym wieku, o podobnym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym?
  3. Rozmowę zacznij od pytania o ocenę twojej pracy, a dopiero potem przejdź do prośby o podwyżkę.
  4. Rozmowa o podwyżce to nie arabski targ, w którym obie strony zakładają, że pierwotna cena nie ma nic wspólnego z tą, za którą potem klient kupuje towar. Nie żądaj astronomicznej kwoty, raczej zaproponuj sumę zbliżoną do rzeczywistych oczekiwań.
  5. Pamiętaj, że relacja pracownik-pracodawca to tak naprawdę transakcja handlowa. Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i w biznesplanie zakłada pewną wartość twojej pracy. Jeśli twój koszt jest wyższy od zysków, jakie przynosisz – może zrezygnować z tej współpracy. Musisz więc udowodnić, że prośba o podwyżkę jest uzasadniona, tj twoja praca przyniosła firmie zysk. Warto przygotować wcześniej cyfry i statystki, a na koniec powiedzieć o swojej strategii na przyszłość.

Czytaj także: Jak sobie radzić ze stresem finansowym?

Czego unikać w rozmowie o podwyżce?

  • Nie stwarzaj presji, nie mów rzeczy, które mogą zabrzmieć jak groźba lub szantaż – w ten sposób nie tylko minimalizujesz szanse na sukces rozmowy, ale też ryzykujesz, że szef straci do ciebie zaufanie.
  • Nie porównuj się z kolegami. Nawet jeśli zarobki nie są utajnione, to z pracodawcą łączy cię umowa indywidualna, a rozmowa o podwyżce to nie negocjacje zbiorowe.
  • Nie obrażaj się, jeśli pracodawca odmówi podwyżki albo zaproponuje mniejszą kwotę, albo poprosi o czas do namysłu. Jeśli uznasz, że masz za niską pensję i nie ma co liczyć na podwyżkę, zacznij szukać innej pracy.