Jak wracać do pracy po przerwie

Kobieta_pije_kawe
123rf.com

To się może zdarzać w niedzielne popołudnia i wieczory a także pod koniec urlopu. Złe samopoczucie, narastający niepokój, objawy stresu. A wszystko to z powodu powrotu do pracy po przerwie. Co robić?

1. Rozpoznaj swój stan. Uświadom sobie to doświadczenie, przypomnij sobie, w jakim czasie i w jakich sytuacjach ono się powtarza. Poczuj swoje emocje. Oceń, na ile są one negatywne i podejmij decyzję, żeby się nimi zająć.

2. Przygotuj się do pójścia pracy. Ta prosta metoda skutecznie redukuje stres. Zaplanuj posiłki na jutrzejszy dzień, wybierz i uprasuj ubrania, spakuj do torebki potrzebne rzeczy. To nie powinny być skomplikowane czynności, raczej takie, które dają poczucie kontroli i gotowości na to, co ma nadejść a co cię stresuje.

3. Zażyj trochę ruchu. Ćwiczenia rozpraszają niepokój, bo w organizmie wzrasta poziom endorfin. Ćwiczenia fizyczne działają jak naturalny lek przeciwdepresyjny i pomagają cieszyć się dobrym snem. Są bardzo wskazane na niedzielne popołudnia, kiedy stresuje nas powrót do pracy.

4. Unikaj alkoholu i innych używek. Tuż przed pójściem do pracy nie zdążą nas one zrelaksować a bardziej zaszkodzą.

5. Miej niedzielne rytuały. Latem można wieczór spędzać na balkonie lub na długim spacerze. Jeśli lubisz, rób o tej porze przegląd ulubionych czasopism, poświęć czas na medytację, graj z dziećmi w gry planszowe. Rób coś, co sprawia ci przyjemność i angażuje cię. Twoje myśli nie będą w ten sposób krążyły wokół powrotu do pracy.

6. Relaksuj się przed snem. Pachnąca kąpiel, ćwiczenia oddechowe, słuchanie uspokajającej muzyki albo chociażby malowanie paznokci. Przed snem koniecznie się wycisz, by stres nie wpłynął negatywnie na twój sen.

7. Oprzyj się pokusie, żeby pracować. Możesz mieć pomysł, żeby w ten sposób rozładować swój lęk przed powrotem do pracy. Ale nie jest on dobry. Takie radzenie sobie ze stresem prowadzi do pracoholizmu i wypalenia zawodowego. Nawet gdy się niepokoisz, w niedzielę wieczorem nie pracuj, bo zaczniesz tydzień zmęczona. Możesz najwyżej zajrzeć w kalendarz i zrobić sobie listę zadań do wykonania na następny dzień lub tydzień. Niech nie zajmie ci to jednak nie więcej niż 20 minut, a potem zajmij się przyjemnościami. Weekend i i urlop to czas, aby zregenerować swój umysł i ciało, korzystaj z niego mądrze.