1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

SMART – jak zrealizować wyznaczone cele?

fot.123rf
fot.123rf
Sukces w pracy, w biznesie - kto z nas o tym nie marzy?! Wizja pracy na swoim, robienie tego co sprawia nam przyjemność, realizowanie własnych ambicji i zadowolenie z wykonywanego zawodu. Chciałbyś coś zmienić w swoim życiu zawodowym? Potraktuj to jako cel i zacznij go realizować. O sposobach, które zwiększą naszą skuteczność opowiada socjolog i coach Urszula Józefowska.

Dlaczego cele są ważne?

Bo właśnie cele, odpowiednio skonstruowane, możemy skutecznie realizować. Zacznijmy jednak od marzeń, które snujemy niemal każdego dnia i są dla nas czymś zupełnie naturalnym. Marzymy o własnej firmie, o innym stanowisku a nie rzadko o zupełnej rewolucji zawodowej. Chętnie czytamy o innych, którzy rzucili pracę w korporacji i wyjechali na odludzie otwierając gospodarstwo agroturystyczne albo rzucili się w zupełnie nieznane wody i kupili kopalnie złota. Szaleństwo! Może jednak metoda?!

Najpierw jednak musimy zajrzeć w głąb siebie, by rozpoznać czy jesteśmy gotowi na zmiany. Motywacja jest tym elementem, bez którego nie ruszymy z miejsca.

Od marzeń do celów

Teraz kilka słów o metodzie, która w kilku krokach pozwoli płynnie przejść od marzeń do celów. Koncepcja SMART pomaga wyznaczyć cele tak, by zwiększyć szansę na ich realizację. Tworzenie celów tą metodą skłania do wnikliwej analizy tego, co planujemy osiągnąć. Najważniejsze jest, że dążymy do osiągnięcia dokładnie tego, co zamierzaliśmy.

Jaki więc musi być cel, żebyśmy realnie mogli go osiągnąć? - S.M.A.R.T.

S – na tyle szczegółowy, abyśmy nie mieli żadnych wątpliwości czym konkretnie jest.

M – mierzalny – byśmy dokładnie wiedzieli, że go zrealizowaliśmy bądź też nie.

A – atrakcyjny, byśmy pragnęli go osiągnąć

R – realny

T – określony w czasie (terminowy)

Cel taki jak np. otwarcie sklepów warzywniczych - to jednak za mało, aby dokładnie poznać ścieżkę, którą chcemy kroczyć. Celem, spełniającym idee S.M.A.R.T. jest np. otwarcie dwóch sklepów warzywniczych, które zatrudniają po dwie osoby na każdym z adresów w gminie Czempiń. Tu wprowadzamy szczegółowy i ambitny element mierzalny, czyli ilość sklepów a także ilość ich pracowników oraz miejsce, w którym chcemy te sklepy otworzyć. Dzienny obrót obu sklepów to minimum 700zł. Tu również pojawia się konkretny, mierzalny element. Czas, w którym chcemy osiągnąć nasz plan to maksymalnie koniec 2017 roku, tym samym dokładnie określamy nasz cel w czasie, biorąc pod uwagę realność jego osiągnięcia.

Innym celem może być zmiana zawodu, czyli np. zdobycie uprawnień do pracy w przedszkolu (co wiąże się np. z ukończeniem studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego, a następnie znalezieniem 15 odpowiadających nam placówek i aplikowanie do nich nie później niż do końca czerwca 2018 roku).

Jeśli cel zrealizujemy powinniśmy się za to nagrodzić – nawet jeśli miałaby to być jedynie kawa i kawałek ciasta w ulubionej kawiarni.

Jeśli jednak nie udało nam się osiągnąć zamierzonego celu – konieczna jest analiza tego co poszło nie tak. Tylko w takim przypadku ewentualna porażka będzie miała sens i przyczyni się do naszego rozwoju. Co należy zmienić, by przy następnym podejściu nie popełnić tych samych błędów? Taka  konstruktywna autokrytyka może nas zmotywować do kolejnej próby.

Nie należy bowiem siebie zbytnio karcić. To, co już się wydarzyło jest za nami i przesadne katowanie się za popełnione błędy niewiele zmieni. Spójrzmy w przyszłość nie oglądając się zbyt długo wstecz, bo może to spowodować dotkliwy w skutkach upadek.

Tworzenie biznesu, czy zmiana ścieżki zawodowej to jak szycie sukienki, albo garnituru na miarę. Musi na nas idealnie leżeć, byśmy czuli się w nowej sytuacji dobrze i byli zmotywowani do prowadzenia biznesu czy zdobywania nowego stanowiska. Najważniejsza w zmianie jest realizacja naszych uświadomionych potrzeb.

Urszula Józefowska:  Socjolog przedsiębiorczości i pracy oraz Socjolog problemów społecznych, Coach  i Jobcoach. Prowadzi Prywatnie mama Stasia i Gabrysi.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze