Ćwiczenia rozwojowe 5: spacer życia

rozwoj osobisty
123rf.com

Teraz będziesz musiała wyruszyć z domu. Przeczytaj najpierw pierwszą część instrukcji, a po powrocie drugą. Nie podglądaj!
Część pierwsza: Ubierz się ciepło i wybierz się na półgodzinny spacer, 15 minut w jedną stronę i tyle samo w drugą. Gdy wyjdziesz przed dom, zamknij oczy, wyciągnij przed siebie rękę i zakręć się kilka razy wokół własnej osi tak, byś straciła orientację, co właśnie cię otacza. Zatrzymaj się, otwórz oczy i podążaj w kierunku, który wskazuje ci twoja wyciągnięta ręka. Może tę drogę dobrze znasz, a może jeszcze nigdy tędy nie szłaś. Włącz stoper na 15 minut i idź. Z tej wycieczki musisz przynieść trzy przedmioty, które napotkasz na swojej drodze. Do zobaczenia!

Część druga: Po powrocie obejrzyj dokładnie swoje „skarby”, zauważ ich istotę. Następnie wymyśl po trzy przymiotniki najlepiej oddające charakter danego przedmiotu lub spisz na kartce pierwsze skojarzenia z tym przedmiotem. Ustal kolejność (nie musi być tożsama z kolejnością ich zbierania) według tego, który najbardziej ci się podoba lub najbardziej do ciebie przemawia.

Zrobione? Zastanów się teraz:

  • Jaka była pierwsza myśli, która przyszła ci do głowy, gdy otworzyłaś oczy?
  • Jakie tempo wybrałaś do wykonania swojego spaceru? Szłaś powoli, uważnie czy może skupiłaś się na wykonaniu zadania („zbierz trzy przedmioty…”)?
  • Jak dokładnie wypełniłaś instrukcje dotyczące trzymania się kierunku i celu?
  • Czy napotkałaś jakieś przeszkody? Co zrobiłaś, jak je pokonałaś czy ominęłaś?

Nietrudno odgadnąć, gdy już sobie odpowiedziałaś na te pytania, że są one metaforą twojego sposobu przechodzenia przez życie. Czy wykonujesz posłusznie zadania, czy może podążasz swoją drogą? Czy omijasz przeszkody, pokonujesz je, czy może zbaczasz z głównej drogi, ale wyznaczony cel masz cały czas na oku? Czy raczej biegniesz przez życie, czy może wolno kroczysz, przyglądając się uważnie rzeczom, ludziom, budowlom, które mijasz?…

A teraz wróćmy do przedmiotów, którym nadałaś po kolei jakąś rangę. Weź kartkę, na której zapisałaś po trzy cechy każdego z nich lub pierwsze skojarzenia, jakie ci się w związku z nimi nasunęły.

PRZEDMIOT NR 1 symbolizuje twoje mocne strony.

PRZEDMIOT NR 2 symbolizuje twoje słabe strony.

PRZEDMIOT NR 3 symbolizuje obszary do rozwoju.

Zobacz poprzednie ćwiczenia: nr 1, nr 2, nr 3, nr 4