fbpx

Filmy o sztuce na festiwalu Nowe Horyzonty

Cutie and the Boxer
Nowe Horyzonty

Międzynarodowy Konkurs Filmy o Sztuce to 12 wyse­lekcjonowanych, kreatywnych dokumentów opowiadających o sztukach wizualnych i per­formatywnych, muzyce oraz popkulturze.

Hermans house
Nowe Hoyzonty/więcej w galerii

W konkursie są pokazywane łamiące konwencje gatunku dokumenty, hybrydy łączące kino dokumentalne i fa­bularne oraz filmowe ekspery­menty z pogranicza filmu i sztuk wizualnych. W tegorocznym programie o nagrodę 10 tysięcy euro walczyć będą m.in.:

Piękna i Bokser (Cutie and the Boxer) – nagrodzona na festiwa­lu Sundance opowieść o parze tworzących w Nowym Jorku japońskich artystów: rysownicz­ka komiksów i malarz zmieniają swoje życie niemalże w bokser­ski pojedynek.

Jestem fikcją (I Am Fiction) – konceptualni artyści Thomas Strøbech i Das Beckwerk za­tracają się w przewrotnej grze, w której stawką jest wygrana w najgłośniejszym w historii Danii procesie sądowym doty­czącym sztuki.

Dom Hermana (Herman’s Ho­use) – film o brawurowej akcji no­wojorskiej artystki Jackie Sumell, która od lat projektuje wymarzony dom, skazanego na dożywocie bojownika Czarnych Panter.

Hélio Oiticica Cesara Oiticici Filho – zrealizowany techniką found footage portret jednego z najważniejszych brazylijskich artystów wizualnych XX wieku

Elektro Moskva Dominika Spritzendorfera i Eleny Tikhonovej – błyskotliwy dokument przedstawiający historię muzyki elektronicznej w Związku Radzieckim.

W sekcji Trzecie Oko, gdzie od kilku lat są prezentowane najciekawsze filmy zrealizowane przez artystów wizualnych, używających filmu jako swojego środka wyrazu, pokażemy:

Fire Followers – mockument polskiej artystki Karoliny Breguły o podstępnym spisku historyków sztuki i zagubionym na dalekiej północy miastecz­ku, w którym sztuka stała się śmiertelnym zagrożeniem.

GFP Bunny – nagrodzony na fe­stiwalu w Tokio film japońskiego artysty wizualnego Yutaki Tsuchiya, opowiadany w formie wideodziennika młodocianej trucicielki o bio-arcie, fluore­scencyjnych żabach i ekspery­mentach z ciałem.

Wydarzeniem festiwalu będą pokazy specjalne filmu Shirley: wizje rzeczywistości Gustava Deutscha, który ożywia na ekranie trzynaście obrazów legendarnego amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Malarz nowoczesności portretował od lat 30. do 60. życie w wielkim mieście: spotkania w półmroku stacji benzynowych, oświetlone sztucznym światłem biurowe romanse, samotność hotelowych pokoi, trujący urok barów czynnych całą dobę. Obrazy Hoppera są tak intrygujące, bo są psychologicznymi zagadkami, zatrzymanymi kadrami z sytuacji, które za chwile mają się rozegrać albo właśnie się wydarzyły. Gustav Deutsch zaczyna swoje ‘wizje rzeczywistości’ tam, gdzie kończy się narracja malarza. Film wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych obrazów, które zostają zanimowane i tworzą spekulację na temat życia w hopperowskiej Ameryce. Deutsch tworzy bohaterkę zbiorową, amerykańską „everygirl”, aktorkę offowego teatru, kobietę walczącą o równouprawnienie, zderzającą się z Wielkim Kryzysem, nie akceptującą sztywnych norm obyczajowych ery maccartyzmu. Shirley: wizje rzeczywistości to subiektywna panorama amerykańskiego modernizmu, ale przede wszystkim portret wewnętrzny kobiety, która chce być nowoczesna.