2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Z tej okazji warto przypomnieć o funkcjonujących w sklepach Lidl Polska „cichych godzinach”. Ta świetna inicjatywa, która powstała z myślą o komforcie osób w spektrum autyzmu, ich rodzin i opiekunów, umożliwia osobom w spektrum robienie zakupów w przyjaznych dla nich warunkach.
Dni jak ten są doskonałą okazją do zwrócenia uwagi na to, z jakimi trudnościami mierzą się osoby dotknięte autyzmem, a także przypomnienia, co może pomóc w ich codziennym funkcjonowaniu. Poprzez takie działania pokazujemy, że nie jesteśmy obojętni na ich potrzeby.
„Ciche godziny” zostały wprowadzone w sklepach Lidl Polska już w 2019 roku, żeby okazać szacunek osobom ze spektrum autyzmu. Ta inicjatywa Lidla, podjęta wraz z Fundacją JiM, była pionierska wśród wszystkich sieci handlowych.
Głównym założeniem akcji jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom w spektrum autyzmu. Fundacja JiM wskazuje, że dla większości z nich zakupy są często negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie są: hałas, mocne oświetlenie i kolejki do kasy.
– „Ciche godziny” to duże udogodnienie i ułatwienie dla osób autystycznych w korzystaniu z usług handlowych. Przyświecają im dwa bardzo ważne cele. Oprócz tego, że umożliwiamy osobom w spektrum robienie zakupów w przyjaznych dla nich warunkach, to przede wszystkim podnosimy świadomość na temat autyzmu w społeczeństwie. To bardzo ważne powody dla trzech milionów obywateli, w tym osób autystycznych i ich rodzin, którzy doceniają, że ta świadomość się podnosi. Zbliża się 2 kwietnia, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, a zarazem najważniejszy dzień naszej kampanii „Bądź otwarty. Tylko bardziej”, poprzez którą wspólnie możemy wesprzeć osoby w spektrum” – mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji JiM.
W każde piątki od 8:00 do 10:00 oraz w soboty od 19:00 do 21:00 we wszystkich sklepach Lidl całkowicie wyciszane są muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia. Ponadto klienci deklarujący, że są osobami w spektrum autyzmu, są obsługiwani bez weryfikacji poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). Dla większości osób robiących zakupy są to ledwo zauważalne zmiany, jednak dla osób autystycznych stanowią istotne udogodnienie.