Jak uniknąć powakacyjnego stresu?

Jak wrocic do pracy po urlopie
123rf.com

Przełom lata i jesieni to trudny czas nawet dla największych optymistów. Spadek temperatury, krótsze dni i powrót z wakacyjnych podróży za biurko powodują, że często brakuje nam motywacji, aktywności i energii do działania. Jak odgonić od siebie depresyjny nastrój i odzyskać wewnętrzną siłę radzi Mateusz Grzesiak, międzynarodowy psycholog i trener rozwoju osobistego.
Badania Brytyjczyków pokazują, że jedynie 1 na 4 pracowników wraca po urlopie do pracy wypoczęty. 80% z nich przechodzi przez różne objawy tzw. back to work blues, nazywanego przez psychologów PHT (Post Holiday Tension, czyli Zespół Napięcia Powakacyjnego). Jak podkreślają naukowcy z Manchester Metropolitan University, przy dzisiejszym szybkim tempie życia i rosnących oczekiwaniach odpoczynek jest coraz trudniejszy, a dla niektórych (np. pracoholików) czasem nieosiągalny. Trudno też będzie tym, którzy nie lubią swojej pracy i w czasie urlopu zdążyli to sobie wiele razy przypomnieć, utrudniając sobie powrót za biurko. Choć przyczyn powakacyjnego bluesa jest wiele, to symptomy PHT są podobne:

  • bóle głowy,
  • zdenerwowanie,
  • przeciążenie obowiązkami,
  • brak zainteresowania,
  • problemy z koncentracją,
  • kiepskie nastroje

Jak zachować psychiczny komfort po powrocie z urlopu?

Po pierwsze – zorganizuj miejsce pracy

Eksperci psychologii rekomendują, aby zwiększyć komfort pracy po odbytym urlopie m.in.poprzez lepszą organizację dnia i miejsca pracy. Wprowadzenie porządku pozwoli nam na podniesienie własnej samodyscypliny i koncentracji.

Badania pokazują, że praca w czystym i lepiej zorganizowanym miejscu jest efektywniejsza i sprawia więcej przyjemności. Zadbaj o swój komfort psychiczny i dobre samopoczucie, pijąc kawę z ulubionego kubka czy umieszczając na pulpicie komputera najlepsze zdjęcie z wakacji. Po wypoczynku jesteś wypoczęty i naładowany pozytywną energią i siłą – wykorzystaj to w pracy (Mateusz Grzesiak).