Dobry rytm pielęgnacji

fot. iStock

Skóra podobnie jak cały nasz organizm pracuje według wskazówek zegara biologicznego. Chronobiologia, czyli nauka badająca cykliczność zmian zachodzących w ciele, podpowiada, jak zsynchronizować rytuały pielęgnacyjne z potrzebami skóry.

Nasz rytm dobowy jest regulowany przez światło. Pod jego wpływem gruczoł zwany szyszynką wytwarza melatoninę lub przestaje ją produkować. Najwyższy poziom melatoniny jest wieczorem i w nocy, kiedy brakuje światła dziennego. Żeby organizm mógł się dobrze zregenerować, warto dokładnie zasłonić okna i wyłączyć światło, a nawet zasłonić wszelkie diody, np. od telewizora.

Pobudka

Rano poziom kortyzolu, hormonu produkowanego przez nadnercza, jest najwyższy – czujesz dużo energii. Jednak wraz ze wzrostem wydzielanego kortyzolu spada odporność organizmu na infekcje. Jesteśmy łatwiejszą ofiarą dla wirusów, bakterii i zanieczyszczeń środowiska. „Rano dobrze pomóc skórze wzmocnić jej barierę ochronną. Podstawą jest krem nawilżający i produkt z wysokim filtrem SPF. W formułach kremów warto też szukać kwasu nikotynowego (czyli witaminy B3), który ułatwia tworzenie się ceramidów w naskórku, co wzmacnia barierę lipidową i zmniejsza przeznaskórkową utratę wody. W porannej pielęgnacji nie powinno również zabraknąć przeciwutleniaczy, sprawdzą się tu witaminy C i E. Warto też zwrócić uwagę na kosmetyki z formułami antipollution, które chronią skórę przed zanieczyszczeniami środowiska”, mówi Anna Urbańska, kosmetyczka i szkoleniowiec marki Dottore.

Czas na zabiegi

Około południa spada nasza wrażliwość na ból, najsłabiej odczuwamy go między godziną 15 a 16. Jest to związane z produkcją endorfin, które mają działanie znieczulające. Jeśli planujesz zabieg, który nie jest czystą przyjemnością – depilację, laserowe zamykanie naczynek, mezoterapię – celuj w te godziny.

Przed snem

Wieczór jest dobrą porą na piling, także ten z kwasami. O tej porze rozluźniają się wiązania komórkowe i zwiększa się przepuszczalność skóry. Aktywne składniki łatwiej przedostają się w głębsze rejony naskórka. Złuszczanie skóry rano jest niekorzystne, ponieważ osłabia jej warstwę ochronną. „Wieczorem możesz też nałożyć maskę odżywczą lub regenerującą, bo skóra dwa razy szybciej wchłania i przetwarza składniki odżywcze”, mówi Anna Urbańska. Do wieczornej pielęgnacji wybieraj krem, którego zapach będzie działał na ciebie relaksująco. Nie testuj jednak nowości – po godzinie 21 organizm staje się bardziej wrażliwy na alergeny. Raz na dwa, trzy miesiące skórze dobrze zrobi kuracja w ampułkach, żeby przywrócić cerze jędrność i blask. „Raz na jakiś czas warto zrobić kurację opartą na olejach lub masłach roślinnych, które nawilżają, regenerują i odbudowują ochronną warstwę hydrolipidową skóry”, mówi ekspertka.